Aerodynamische velgen maken EV’s zuiniger. Maar hoeveel?
BMW onthult aerodynamische velgen voor zijn nieuwe elektrische modellen. De BMW iX3 is een volledig elektrische SUV die in de planning staat voor 2020. De aerodynamische velgen worden ook onder de BMW iNext en BMW i4 geschroefd – twee modellen die in 2021 op de markt komen.
Elektrische auto’s met aerodynamische velgen zijn niets nieuws. De Tesla Model 3 heeft ze ook. Net als de Porsche Taycan 4S. Bij de Taycan zien de wielen er van een afstand ‘normaal’ uit, maar zodra je dichterbij komt, ontdek je de stroomlijn bevorderende panelen in de wielen.
Wat deze aerodynamische velgen van BMW zo speciaal maakt, zijn de getallen. BMW vertelt tot op de procent en kilometer nauwkeurig hoeveel de stroomlijn verbetert en de actieradius toeneemt.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Extra actieradius met aerodynamische velgen
Deze wielen verlagen de luchtweerstand met 5 procent in vergelijking met een gewone BMW X3. Ook zijn ze 15 procent lichter dan de aerodynamische wielen die BMW eerder heeft toegepast (vermoedelijk op de BMW i3).
De verbeterde stroomlijn en het lagere gewicht, verlagen het stroomverbruik van de BMW iX3 met 2 procent. Dit staat volgens BMW gelijk aan een stroombesparing van 0,4 kWh/100 km. Daarmee verklapt het merk dat het WLTP-verbruik van de BMW iX3 uitkomt op 20 kWh/100 km en dat is lang niet gek. Hoe dan ook: het resultaat is 10 kilometer extra actieradius.
BMW is van plan om de aerodynamische velgen in verschillende kleuren te spuiten en klanten te laten kiezen tussen een glimmende of matte afwerking.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.