Eerste review: Porsche Taycan 4S (2020)

De leaserijder in een Tesla Model S die mij vrijwel de hele weg volgde en af en toe zijn camera tevoorschijn haalde, spreekt boekdelen. Tesla mag dan het merk zijn dat de elektrische auto op de kaart zette, het is Porsche die de superlatieven eraan toevoegt. Rijden met de elektrische Porsche Taycan is nog meeslepender en zinderender dan met een snelle Tesla. Als de Tesla Model S Hakim Ziyech is, is de Porsche Taycan Lionel Messi. De Taycan is eindelijk in Nederland, wij rijden er als eerste mee.

Wat is opvallend aan de Porsche Taycan 4S (2020)?

Je kunt je beter afvragen wat er níet opvallend is aan de Porsche Taycan. Er mag dan geen boxermotor te bekennen zijn onder de felrode lak, toch is het onmiskenbaar een Porsche. De twee rondingen aan weerszijden van de motorkap, de Panamera-achtige vormgeving, de ronde klok boven op het dashboard: er zijn genoeg details die de Porsche-adept met benzine in het bloed enigszins geruststellen. De onderhuidse techniek is net zo fascinerend: twee elektromotoren en een accupakket van 79,2 kWh (93,2 kWh optioneel) zorgen voor 911-achtige prestaties. Dankzij 530 pk vermogen en 650 Nm koppel is de sprint naar 100 km/h in 4,0 seconden tot een goed einde gebracht. Na 407 kilometer is de accu leeg – op dat onderdeel is Tesla nog altijd onverslaanbaar.

Wat bevalt er aan de Porsche Taycan 4S (2020)?

Naast de verleidelijke uitstraling, is het ook het gemak waarmee deze auto alles doet wat je wilt. Zin in een comfortabele en stille rit waarbij je zoveel mogelijk elektrische kilometers uit de accu perst? Geen probleem. De Taycan heeft een zeer comfortabele kant, maar zelfs dan is de besturing direct en het onderstel niet té soft. Pas een paar parameters aan en je rijdt in een supersportwagen. In Sport Plus verslindt de Taycan net zo gretig bochten als een 911 en dat doet hij zo verbluffend stabiel en zo krankzinnig snel dat het bloed regelmatig uit je hoofd lijkt weg te stromen. Houd je niet van de serene stilte van een elektromotor, dan kun je desgewenst een bijpassend motorgeluid kiezen – geen elektronisch aftreksel van een luchtgekoelde boxermotor, maar een futuristische klank die door Brian Eno gecomponeerd lijkt te zijn. Superlatieven, superlatieven …

Wat bevalt er niet aan de Porsche Taycan 4S (2020)?

Porsche doet een Teslaatje: de bediening gaat uitsluitend via touchscreens. Het ontbrak er nog aan of Porsche had van het stuur een aanraakscherm gemaakt. Ook het klepje voor de laadpoort open je met een knop in een menu. Zelfs de ventilatieroosters moet je bedienen via een scherm – Porsche overdrijft hier echt een beetje. Vooral in het begin zoek je je een ongeluk in alle menustructuren.

Wanneer komt de Porsche Taycan 4S (2020) en wat is de prijs?

De Porsche Taycan is nét in Nederland gearriveerd, wij rijden een Taycan met krap 200 kilometer op de teller. Porsches zijn zelden koopjes, ook de Taycan heeft een exclusieve prijs. De 4S met 530 pk kost 109.900 euro en voor topmodel Turbo S betaal je zelfs 191.000 euro. Overigens: hulde dat Porsche ook bij zijn elektrische Taycan gewoon de termen Turbo en Turbo S gebruiken. Een beetje vreemd, maar wel lekker. Duitsers hebben wel degelijk gevoel voor humor!

Wat vind ikzelf van de Porsche Taycan 4S (2020)?

Voor het eerst in tijden heb ik het gevoel weer eens in een auto te rijden die nieuwe maatstaven zet. Porsche heeft er een huzarenstukje van gemaakt: wat mij betreft mag niemand meer beweren dat elektrische auto’s saai zijn. Zoals de 911 de norm werd op sportwagengebied, markeert de Taycan misschien wel de geboorte van de elektrische supersportwagen. In mijn droomgarage richt ik er graag een plek voor in.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties