Elektrische Porsche Taycan is de Porsche 911 van de toekomst
De Porsche Taycan is niet zomaar een elektrische auto. Hij is de schakel tussen de 911, het beroemdste model van Porsche, en de toekomst.
Op eerdere foto's van de Porsche Taycan waren nog allemaal stickers op de auto geplakt. Daardoor leek het of de koplampen enorm waren. Nu onthult Porsche eindelijk het definitieve model en halen we opgelucht adem: het is een typische Porsche geworden zonder extreme koplampen. De Porsche Taycan is een elektrisch aangedreven vierdeurs sportwagen, maar de typebenamingen klinken iedereen vertrouwd in de oren: de eerste modellen die leverbaar worden zijn de Taycan Turbo en de Taycan Turbo S. Later volgen minder krachtige uitvoeringen van de vierwielaangedreven Taycan. We doen een gokje: zouden ze Carrera gaan heten?
0-100 in 2,8 seconden
De Porsche Taycan Turbo S heeft een vermogen waarvoor zelfs de Porsche 911 moet buigen: hij is goed voor 761 pk. De sprint van 0-100 km/h is verstreken in 2,8 seconden! De Porsche Taycan Turbo schopt het tot 680 pk, zijn 0-100 is voltooid in 3,2 seconden. De topsnelheid is wel hetzelfde: 260 km/h. Als je niet continu 260 km/h rijdt, is de actieradius van de Porsche Taycan Turbo S 412 kilometer en van de Porsche Taycan Turbo 450 kilometer.
Opladen in 5 minuten
Het accupakket van de Porsche Taycan heeft een capaciteit van 93,4 kWh. Dat is bijna net zoveel als een Tesla Model S (100 kWh). Niet alleen de grote actieradius is een voordeel van de Taycan, snelladen is bovendien een fluitje van een cent. Hang de Porsche Taycan vijf minuten aan de snellader en je komt 100 kilometer verder. Heb je minder haast, dan is de laadtijd van vijf naar tachtig procent een acceptabele 22,5 minuten. Thuisladen kan met een maximale capaciteit van 11 kW (wisselstroom).
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Taycan met twee versnellingen
Bij de Porsche Taycan Turbo en Taycan Turbo S is zowel aan de voor- als aan de achteras een elektromotor geplaatst, beide hebben dan ook vierwielaandrijving. Meestal hebben elektrische auto's één voorwaartse versnelling, maar Porsche doet iets anders. De Taycan heeft een tweetraps transmissie op de achteras. In de eerste versnelling kun je snel optrekken, de tweede versnelling is meer een overdrive.
Porsche PASM en PDCC
Bij het onderstel van de Porsche Taycan komen we vertrouwde termen tegen: hij heeft PASM (Porsche Active Suspension Management, een adaptief onderstel) en Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport), waarmee je snel en stabiel de hoek om kunt. Volgens Porsche wordt 90 procent van alle remacties uitgevoerd door de elektromotoren, bijkomend voordeel is dat de energie wordt opgeslagen waardoor je rijbereik toeneemt. De mechanische remmen komen 90 procent van de tijd dus niet in actie.
Porsche Taycan prijzen
In januari 2020 staat de Porsche Taycan bij de dealer, maar wie een Taycan Turbo of Taycan Turbo S wil hebben, kan hem nu al bestellen. De prijs van een Porsche Taycan Turbo is 157.100 euro, voor de Porsche Tayan Turbo S betaal je 191.000 euro. Volgend jaar komt een tweede versie van de elektrische Porsche: de Taycan Cross Turismo.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.