Is de elektrische Taycan een echte Porsche? Dit Nordschleife-record zegt van wel
Om een echte Porsche te zijn, moet de Taycan natuurlijk ook op het circuit uit de voeten kunnen. En dat kan hij zeker, zo bewijst bijgevoegde video. Porsche is met de Taycan naar de Nordschleife van de Nürburgring getogen en kwam met een record terug.
Volgens Porsche is de Taycan 'de snelste vierdeurs, volledig elektrische auto'. Dat is wel erg specifiek natuurlijk, maar hé … met een tijd van 7,42 minuten was de productieversie van de Mission E zeker niet langzaam.
Panamera Turbo
Al moeten we toegeven dat we er meer van hadden verwacht. De ruim 600 pk sterke Taycan kan de 550 pk leverende Porsche Panamera Turbo namelijk niet bijbenen. Die laatste zette in mei 2016 een toptijd van 7,39 minuten neer.
Ontdek de verrassend ruime ID.3 met sportief design en een rijbereik tot 595* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Mogelijk is de Taycan minder snel doordat hij het extra gewicht van de batterij met zich mee moet dragen. De Panamera Turbo weegt 1970 kilogram. We verwachten dat de elektro-Porsche daar nog wel een paar honderd kilogram overheen zal gaan.
Ludicrous Mode
Dat een Taycan bijzonder capabel is, wisten we al eerder. In handen van een journalist spoot de elektrische vierdeurs 26 keer achter elkaar (!) in minder dan 10 seconden naar 200 km/h. Dat zul je een Tesla Model S niet zien doen, want al na een paar keer Ludicrous Mode moet hij afkoelen.
Ook als Sport Turismo
De Taycan wordt volgende maand onthuld en heeft een actieradius van meer dan 400 kilometer. Hij is de eerste in massa geproduceerde EV met een systeemspanning van 800 volt. Dat moet hele snelle laadtijden mogelijk maken.
Begin volgend jaar staat de Taycan bij de dealers, in eerste instantie als vierdeurs coupé en later ook als Taycan Sport Turismo. Die stationwagenvariant hebben we al langs zien komen in de vorm van het studiemodel Mission E Cross Turismo.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.