Autoverkopen duikelen diep
Het gaat niet best met de autoverkoop in Nederland. Ten opzichte van augustus vorig daar daalde het aantal verkochte auto's afgelopen maand met 16,3 procent. Dit blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Veel merken staan in de min, maar voor Fiat en Renault zijn de klappen wel érg hard.
In totaal werden afgelopen maand 34.230 nieuwe auto's geregistreerd. Ten opzichte van 40.919 stuks in augustus vorig jaar. De vijf bestverkochte merken in de maand augustus zijn: Volkswagen (4935), Opel (3072), Toyota (2221), Peugeot (2076) en Kia (1969). Over heel 2019 zijn 293.646 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Een daling van 11 procent in vergelijking met 2018 (330.017).
Bestverkochte modellen augustus 2019
Dat we onder de vijf bestverkochte modellen van augustus diverse Opels en Volkswagens tegenkomen, is nauwelijks een verrassing. Sterker nog, in de modellen-topvijf staat maar één auto van een ander merk: de Tesla Model 3 - op nummer twee nog wel. Maar hét succesnummer van afgelopen maand was de Volkswagen Polo (1322). Runner-up was zoals gezegd de Tesla Model 3 (1180), gevolgd door de Opel Karl (1016), Volkswagen T-Cross (977) en de Opel Crossland X (861).
Tesla dé grote winnaar
De slechte cijfers van augustus zijn voor dit jaar geen uitzondering. Dat zien we als we de verkopen van heel 2019 tot nu toe erbij pakken. Vrijwel alle merken wisten minder auto's aan de man te brengen. Niettemin noteert een aantal merken ook een bescheiden winstje. Verreweg de grootse stijger is Tesla, dat van 3639 naar 8104 verkochte auto's ging. Dat Tesla het zo goed doet, is puur en alleen te danken aan de Model 3, de andere Tesla's laten negatieve cijfers zien.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Bescheiden stijgers
Een stuk bescheidener vallen de verkoopstijgingen uit van BMW (van 14.731 naar 15.521), Jeep (van 869 naar 1274), Lexus (van 625 naar 712), Mini (van 4940 naar 5161), Seat (van 7170 naar 7978), Toyota (van 16.841 naar 17.592) en Volvo (van 11.408 naar 12.132).
Forse dalers
De meeste merken laten een marktconforme daling zien, maar Renault zakt op schokkende wijze door het ijs. Terwijl er in de eerste acht maanden van vorig jaar nog bijna 32.000 nieuwe Renaults op kenteken werden gezet, blijft het merk tot dusver steken op nog geen 16.000 stuks. Wellicht wordt een deel van de schade nog goed gemaakt door de nieuwe Renault Clio, die net bij de dealer staat en door de nieuwe Captur, die binnenkort wordt gepresenteerd. Maar heel rooskleurig ziet het er niet uit.
Hetzelfde geldt voor Fiat. Dat daalde van 6172 naar 3164 auto's, ook bijna een halvering. Opmerkelijk is de eveneens stevige teruggang van Porsche. Ondanks de komst van de nieuwe Porsche 911 zakte de verkoop van 1334 naar 853 auto's. Oftewel een daling van 37 procent.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.