Porsche 911 heeft eeuwige jeugd
Volgens de vele liefhebbers is het een icoon, volgens de weinige haters een cliché met een foute basisconstructie. Hoe dan ook is de Porsche 911 in 55 jaar uitgegroeid tot een van de beste, en tegelijkertijd een van de meest gebruiksvriendelijke sportauto’s ter wereld. Houdt de splinternieuwe 992, de achtste generatie van 911 die reputatie in ere?
We leven in een tijd dat er heel veel kan en mag. Tegelijkertijd zien we steeds meer voorbeelden van toenemende betutteling: een maximumsnelheid van 25 km/h op het fietspad, gemeenten die horecagelegenheden dwingen 's avonds de gordijnen open te houden en gezondheidsorganisaties die geen snackbar of bakker binnen een straal van 100 meter van een school willen toestaan.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Nieuwe 911 is ruimer, comfortabeler en veiliger
Het lijkt wel alsof alle risico's van bovenaf moeten worden uitgebannen. Meer on topic: door de strengere regels op uitstootgebied worden snelle, sportieve auto's steeds zeldzamer. Bovendien struikelen we bij nieuwe auto's bijna over actieve veiligheidssystemen, die door veel bestuurders als betuttelend worden beschouwd. In deze tijdgeest is het niet zo vreemd dat sommige 911-fans vreesden dat de nieuwste versie van Dér Sportwagen verder richting veiligheid en comfort zou opschuiven, en dat dit ten koste zou gaan van sportiviteit en beleving. Wanneer we de persdocumentatie doorspitten, spreekt Porsche inderdaad over meer ruimte, meer comfort, meer assistentiesystemen en meer connectiviteit. En inderdaad: ook over minder uitstoot. Oei.
992 heeft betere stroomlijn én retro-trekjes
Op designgebied blijft de modernisering beperkt tot verzonken en elektrisch uitklappende portiergrepen voor een betere stroomlijn, en een achterlichtstrip die bij alle modelvarianten over de volledige wagenbreedte loopt. Daar tegenover staan retrotrekjes als de vouwen in de voorklep en de nostalgisch aandoende instrumenten. Daarvan is de centrale toerenteller nog analoog, de overige meters zijn in feite digitale schermen.
911 gespierder dan ooit
Kijken we naar de objectieve cijfers, dan zien we dat de 911 wederom een beetje is gegroeid. Gelukkig niet op de manier zoals mensen van dezelfde leeftijd dat doorgaans doen. Door de voor (+45 mm) en achter (+44 mm) toegenomen spoorbreedte ziet de auto er gespierder uit dan ooit, en we signaleren geen grammetje vet. Toch knap dat Porsche erin geslaagd is het uiterlijk van de 911 opnieuw een tikkeltje atletischer te maken, zonder het klassieke profiel geweld aan te doen.
21-inch achterwielen
De vraag is natuurlijk of het puur een kwestie van botox, siliconen en liposuctie is, of dat de 992 de 991 ook daadwerkelijk overstijgt. Kijken we naar het sportschoeisel dat Porsche de 911 Carrera S ondergebonden heeft, dan lijkt hij in elk geval voorbereid op een flinke portie extreme running op het circuit. De Pirelli P Zero-walsen om de achterwielen hebben de maat 305/30 R21 en werden speciaal voor de nieuwe 911 ontwikkeld. En dat is te merken. Bij de speeddate met het wegdek is er een onmiddellijke klik en vanaf dat moment zijn rubber en asfalt onafscheidelijk. Secondelijm is er niets bij. Door de directere afstemming van de besturing ervaart ook de bestuurder een hechte band met de ondergrond. Je kunt de auto bijna de bocht om dénken. Hoe moeten de nóg sportievere versies van de 911, die ongetwijfeld weer zullen komen, hier nog overheen gaan?
“Bij de speeddate met het wegdek is er een onmiddellijke klik. Rubber en asfalt zijn direct onafscheidelijk.”
Onderstel van 991 GT
Die vraag blijkt nog relevanter wanneer je weet dat het onderstel van de Porsche 992 Carrera de nodige overeenkomsten vertoont met GT-versie van de 991. Zo werden de veren straffer, terwijl de stabilisatoren juist een iets milder karakter stemmen hun gedrag continu en bliksemsnel af op de heersende omstandigheden. Het mooie is dat die hyperactiviteit van het onderstel aan boord juist meer rust brengt. Terwijl de schokdempers als ADHD'ers in de weer zijn, geniet de bestuurder van een geoptimaliseerd comfort en een verbeterde stuurprecisie.
Wet Mode Porsche 992
Een geheel nieuw veiligheidssnufje is de Wet Mode van de boordelektronica. Deze modus moet aquaplaning helpen voorkomen. Geluidssensoren in de voorste wielkasten spelen hierbij een belangrijke rol. Zij herkennen aan de klank van het opspattende water hoe nat het wegdek is. Als de hoeveelheid water bepaalde grenswaarden overstijgt, krijgt de bestuurder het sein dat hij er verstandig aan doet de Wet Mode te activeren. Vervolgens staat de auto paraat om eventuele aquaplaning op te vangen. Het afgifte van koppel wordt beperkt, er wordt meer downforce gecreëerd en het stabiliteitsprogramma wordt strenger.
Carrera S met 450 pk
Als de elektronica geen nattigheid voelt, kan de bestuurder de auto opgelucht laten ademhalen in de Sport- of Sport Plus-modus. De drieliter turbomotor klinkt dan bijna nostalgisch bruut en zowel de motor, het onderstel als de transmissie reageert nog alerter. En dat terwijl de motor van zichzelf al beter bij de les is dan die van de vorige 911. Met behulp van grotere turbo's met elektrische wastegates, een geoptimaliseerde intercooler, nieuwe injectoren en variabele inlaatkleppen levert de motor van de Carrera S 450 pk.
De nieuwe boxer hangt gretig en bijterig aan het gas. Het maximumkoppel van 530 Nm is vanaf 2300 tpm paraat, maar net zo makkelijk haalt-ie door tot 7500 toeren per minuut. Volgens Porsche knalt de Carrera S met launch control (onderdeel van het Sport Chrono Pakket van 2458 euro) in 3,5 seconden naar 100 km/h. Zonder lanceerinrichting duurt deze oefening 3,7 tellen.
Meerprijs keramische remmen Porsche 911
Als je niet alleen graag bliksemsnel accelereert, maar ook zo spoedig mogelijk weer wilt stilstaan, kun je opteren voor een setje keramische remmen à 9438 euro. Dat is een hoop geld, maar een paar keer in de ankers voor een snelheidscontrole en je hebt de investering er zó weer uit. Overigens zorgt de nieuwe elektrische rembekrachtiger ervoor dat de remmen wel erg heftig op het pedaal reageren. Jezelf en je bijrijder misselijk remmen wordt zo een fluitje van een cent, maar dat is waarschijnlijk niet de bedoeling. Het duurt even voordat je de magic touch hebt gevonden, maar al snel weet je niet beter.
Elektrische Porsche 911 op komst?
De volledig nieuwe achttraps versnellingsbak met dubbele koppeling is als een goede scheidsrechter: hij doet zijn werk zo goed, dat je nauwelijks merkt dat-ie er is. Schakelmomenten zijn uitstekend getimed, verlopen beschaafd en zelfs op het circuit krijg je nauwelijks de aanvechting om zelf de schakelpeddels te hanteren. Oké, het is leuk voor de beleving, maar praktisch gezien heeft het geen toegevoegde waarde. Nadeel is dat de nieuwe transmissie wat meer weegt dan de oude bak, maar als er inderdaad een hybride-911 komt, kan er op dezelfde plek een elektromotor worden gemonteerd.
de Porsche 911 Carrera S is leverbaar vanaf 156.700 euro. In deze prijsklasse heb je te maken met veeleisende klanten, ook op het gebied van infotainment en connectiviteit. Het nieuwe PCM-systeem biedt een 10,9-inch aanraakscherm met online-navigatie en heeft een aantal eigen apps met verschillende services. De nieuwe 911 is met tal van veiligheidssystemen leverbaar, maar voor de meeste daarvan geldt een stevige meerprijs. Tot zover onze angst voor betutteling ...
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.