Eerste review Renault Clio
Zo, dus dit is de nieuwe Renault Clio? Als je het op grond van het uiterlijk niet gelooft, moet je maar eens instappen en gaan rijden. Wedden dat je binnen één minuut overtuigd bent? Renault liet letterlijk geen moer heel van het oude model.
Wat is opvallend aan de Renault Clio?
Renault heeft in zijn historie veel vernieuwende ontwerpen laten zien. Dan hebben we het niet alleen over uiterlijkheden, maar ook over bijzondere concepten. Zoals de Renault 16. Dat was de eerste grote middenklasser met een vijfdeurs carrosserie. En wat te denken van de eerste compacte MPV, de (Mégane) Scénic? Echt gedurfd werd het begin deze eeuw met de wel héél aparte Avantime, de tweede generatie van de Mégane en de Vel Satis. Ook de Clio die in 2012 het levenslicht zag, gold als een bijzonder ontwerp. Aaibaarheid en stoerheid waren tot een natuurlijke eenheid gesmeed. Zijn opvolger valt hierna op door onopvallendheid: alleen als je goed naar de details kijkt, dan zie je dat dit een andere auto is. Sterker nog, hij deelt geen moer met zijn voorganger. Onder het mom ‘never change a winning team’ is dit begrijpelijk, maar gezien de merktraditie eveneens opmerkelijk.
Wat bevalt aan de Renault Clio?
De kwaliteit van de interieurmaterialen is met sprongen vooruitgegaan. Waren de deurpanelen voorheen nog hard en kraslustig, nu bestaan ze – althans voorin – uit aangenaam zachte kunststof. Ook het dashboard vraagt erom om betast te worden. De mooie grote knoppen van de klimaatregeling, het digitale dashboard en het grote touchscreen ogen zeer volwassen. Ook een compliment voor de complete veiligheidsuitrusting. Full-led-lampen? Standaard. Noodrem met voetgangers- en fietsersdetectie? Check. Verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing? Aanwezig. Actieve spoorassistent? Inbegrepen. Wil je meer? Dat kan, maar dan moet je de portemonnee trekken. In de Clio die wij reden, ligt een viercilinder 1,3-liter turbomotor met 130 pk. Die kennen we al uit onder meer de Captur en de Mégane. In de Clio zit er standaard een 7-traps EDC-automaat met dubbele koppeling aan vast. Tenzij ze al wat losjes lagen, trek je de klinkers hiermee niet uit de straat. Maar de prestaties zijn zonder meer vlot te noemen. Voor de honderdsprint heeft-ie 9 seconden nodig, de topsnelheid bedraagt 200 km/h. En dat bij een gemiddeld opgegeven verbruik van 5,1 l/100 km (1 op 19,6). Wat ons echter vooral opvalt aan deze motor, is de stilte waarmee hij opereert. Top!
Wat bevalt er niet aan de Renault Clio?
Volgens Renault heeft de Clio de grootste kofferbak van zijn klasse. Met de achterbank intact kan er 395 liter mee. Dat is 40 liter meer dan de Volkswagen Polo aan bagage aankan. Helaas is de tildrempel vrij hoog, verder lijkt het erop alsof die grote kofferbak ten koste is gegaan van de bewegingsvrijheid van de achterpassagiers. Iemand van pakweg 1,75 meter kan nog ‘achter zichzelf’ zitten, maar er ligt geen balzaal aan zijn voeten. En dat terwijl de wielbasis met 26 mm is gegroeid. Voor langere mensen wordt het al snel problematisch, ook omdat zij met hun hoofd nogal dicht bij de zijkant van het dak in de buurt komen. Dat doen diverse concurrenten beter.
Wanneer komt de Renault Clio en wat kost-ie?
Baan je vanaf 22 juni een weg door de confetti, ballonnen en slingers bij de Renault-dealer, en je komt bij de nieuwe Clio terecht. Aan de Life met de 100 pk sterke eenliter driecilinder hangt een prijskaartje van 17.290 euro. Voor de iets luxere Zen-uitvoering ben je 1600 euro meer kwijt. Stel je prijs op wat extra verwennerij, dan kom je algauw bij de Intens terecht. Daarvoor brengt de dealer 20.790 euro in rekening. Bij de Clio met de viercilinder 1,3-liter motor is Intens het instapniveau. Voor 23.690 euro mag je hem meenemen. Spendeer 2200 euro meer, en je hebt de sportstoelen van de R.S. Line onder je billen. Luxer dan de Initiale Paris wordt het niet, maar daarvoor moet je dan ook 27.190 euro reserveren. Voor 22.190 euro ben je helemaal Zen in de goedkoopste Clio met de 85 pk sterke dieselmotor. Voor twee mille extra heb je een Clio Blue dCi 85 met Intens-pakket.
Wat vind ikzelf van de Renault Clio?
Ik had gehoopt op een iets onderscheidender design, maar verder zou ik uitstekend aan een Clio kunnen wennen. Zeker als het een 1.3 TCe R.S.-line betreft. Het gebrek aan ruimte op de achterbank deert mij nauwelijks omdat ik vrijwel nooit achterbankzitters meeneem. Maar de stilte aan boord, de fijne sportstoelen, het interieurdesign, de directe besturing en de prettige prestaties maken de nieuwe Clio tot een fijne B-segmenter. Een iets milder onderstel zou hem echter niet misstaan. Verder zou ik het waarderen als het ‘harde punt’ rond de middenstand van de besturing niet zo onnatuurlijk zou aanvoelen. Maar dat zijn wat mij betreft details.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.