Waarom de vernieuwde Smart Forfour een gladjanus wordt
De huidige Smart Forfour gaat alweer vijf jaar mee, de hoogste tijd voor een update. Die wordt waarschijnlijk gekenmerkt door een volkomen gladgeschoren neus.
Als stadsautomerk bij uitstek gaat Smart zich de komende jaren vooral op elektrische aandrijflijnen richten. Maar de huidige elektrotechniek van Smart blinkt niet uit in vermogen of actieradius. Met zijn huidige accupakket komt de Smart Forfour Electric niet veel verder dan 150 kilometer. En een vermogen van 82 elektrische pk's is evenmin indrukwekkend. Dat doen de elektrische versies van de Volkswagen Up, Skoda Citigo en Seat Mii al beter, terwijl zij ook niet de state of the art van de elektrobusiness zijn. Maar ja, de huidige Smart Forfour is nog niet aan het eind van zijn levenscyclus en dus moet-ie nog wel even mee.
Smart Forfour krijgt grotendeels dichte neus
Wat doe je dan? Je zorgt ervoor dat de auto zo zuinig mogelijk met zijn elektro-energie omspringt. Hoe? Door het gewicht te beperken en de stroomlijn te optimaliseren. Vooral van dat laatste lijkt Smart werk te maken. Kijk maar eens naar het front van de auto die onze spionagefotograaf snapte. Dat is aan de bovenkant volledig afgeplakt. Waarschijnlijk gaat daarachter een volledig dichtgemetselde grille schuil. Voor de versies met verbrandingsmotor wordt de bumoer wel voorzien van de nodige ademsgaten.
Koplampen à la Smart Forease+
Ook de vernieuwde koplampen zullen bijdragen aan een lagere Cw-waarde. Reken erop dat ze eruitzien als de lichtunits van de Smart Forease+ Concept. Bovendien verwachten we dat ze standard led-techniek krijgen. Dat scheelt ook weer in het stroomverbruik. Binnenin word je verwend met hetzelfde gemoderniseerde infotainment dat je in de onlangs gefacelifte Renault Twingo aantreft. Gezien de foto's verwachten we aan de achterkant weinig spannende veranderingen. Een iets andere indeling van de achterlichten, meer niet
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Wachten op de Smart van Geely
Wil je dolgraag een elektrische Smart Forfour, maar dan wel eentje met een groter rijbereik? Dan moet je waarschijnlijk nog minimaal een jaar of twee, drie wachten. Dan komt er een geheel nieuw model, dat onder de regie van Smarts nieuwe Chinese eigenaar Geely wordt ontwikkeld. Niet voor niets is Geely een van de grootste accuproducenten ter wereld. Dat samenwerking met Geely ontzettend fraaie resultaten kan opleveren, zien we aan Polestar, het (semi-)elektrische submerk van Volvo, dat in nauwe samenwerking met de Chinezen uit de grond is gestampt.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.