Nieuwe BMW X6 bedient liefhebbers op hun wenken
Een enorm – optioneel verlicht - hekwerk in de neus, imposante kieuwen in de achterspatborden en een lagere daklijn. Dat is wat liefhebbers van de BMW X6 willen. En tadá: de fabrikant bedient ze op hun wenken met de volledig nieuwe X6.
De eerste generatie van de BMW X6 was in 2007 direct omstreden, bij de tweede generatie (2014) waren we al een beetje aan de SUV coupé gewend geraakt. Met de derde generatie pakt BMW weer flink uit met een zeer uitgesproken vormgeving.
Nieuwe BMW X6 ruim 2 meter breed
Goed nieuws voor de fans: in grote lijnen blijft de nieuwe BMW X6 zeer herkenbaar. Toch is de auto van boven tot onder nieuw. In de lengte is de nieuwe X6 2,6 centimeter gegroeid, zodat hij van getraliede kop tot gekieuwde staart nu op een haar na 5 meter lang is (4935 mm). Hij werd ook anderhalve centimeter breder en meet zodat je vrijwel zeker een extra strookje klinkers op je oprit moet laten leggen, want van links naar rechts krijg je 2 meter en 4 millimeter voor de deur. Van de hoogte schaafde BMW juist 6 millimeter af en in combinatie met de tot 2,98 meter gegroeide wielbasis (+ 4 cm) ziet de BMW X6 er nu woester uit dan ooit.
Verlichte grille X6 (2019)
We noemden de enorme grille al even; wat dat betreft wijkt BMW niet van het pad af dat het was ingeslagen met de nieuwe 7-serie en de BMW X7. Nieuw is dat je deze tegen meerprijs ook met feestverlichting kunt bestellen. De grille-verlichting gaat aan en uit bij het ont- en vergrendelen van de auto, maar je kunt het systeem ook handmatig bedienen. Tja, de BMW X6 wordt in de Verenigde Staten gebouwd – het zal wel een concessie aan de lokale smaak zijn.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Laserlicht met bereik van 500 meter
Laserlicht-koplampen zijn eveneens optioneel en lijken ons een stuk zinvoller. Naar believen kun je hier 500 meter ver mee schijnen. Als de laserkoplampen niet aan staan, zijn ze te herkennen aan de blauwe X-vorm in de lampunits. Je hoeft dus niet bang te zijn dat de buren niet in de gaten hebben dat je deze – vast niet goedkope – optie hebt aangevinkt.
Standaard staat de nieuwe BMW X6 op 19-inch wielen, de dikkere M50i en de M50d krijgen af fabriek 21-inch wielen mee. Maar de ware X6-liefhebber gaat natuurlijk voor 22 inch, want die maat staat ook op de optielijst.
Glazen pook BMW X6
Het interieur volgt de laatste BMW-trend, met een semi-ingebouwd multimediascherm en een strak, veelal symmetrisch design. Heel fraai. Leer is standaard en naar wens levert BMW de nodige glimmers, waaronder een keuzehendel, iDrive-knop, startknop en volumeknoppen van glas. … Opties als massagestoelen, een panoramadak en een automatische airco met vier klimaatzones zijn mooi, maar we kijken er niet meer van op. Bekerhouders die je drankje naar keuze warm of koud houden, vinden daarentegen wel weer erg cool … eh, hot.
Meer beenruimte in X6 (2019)
De beenruimte achterin is door de langere wielbasis iets toegenomen, maar aan bagage kun je nog altijd 580 tot 1530 liter kwijt. Het infotainment belooft het nieuwste van het nieuwste en ook op veiligheidsgebied is de X6 bij de tijd. Adaptieve cruisecontrol met filefunctie, een noodremsysteem met voetgangersdetectie en verkeersbordherkenning zijn standaard. Driving Assistant Professional voegt daaraan onder meer een actieve spoorassistent en een waarschuwing voor achterlangs kruisend verkeer toe, en ook op het gebied van parkeerassistentie gaat BMW weer ver.
Hoeveel pk heeft de nieuwe BMW X6 (2019)?
Op de internationale motorenlijst staan bij de introductie drie zescilinder lijnmotoren en één V8. De minst vermogende wordt de X6 xDrive30d. Deze diesel levert 265 pk en 620 Nm, goed voor een honderdsprint in 6,5 seconden en een top van 230 km/h. Tweede in de rij is de xDrive40i, ook met zes-in-lijn. Hierin beschik je over 340 benzine-pk's en een koppel van 450 Nm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h, maar je gaat er wel heel snel naartoe: tot 100 km/h raak je maar 5,5 tel kwijt. Wie een zwak heeft voor vette diesels, bestelt de M50d met 400 pk. Het koppel is nog indrukwekkender: 760 Nm. De honderdsprint met deze vette diesel neemt 5,2 seconden in beslag. Maar baas boven baas is de X6 M50i. Achter het Heras-hekwerk in de neus ligt een V8 met 530 pk en 750 Nm. Voor de topsnelheid hoef je de M50i trouwens niet te bestellen: die ligt op de geijkte 250 km/h. De sprint tot 100 km/h verloopt echter bijna een seconde sneller dan in de M50d; in 4,3 tellen is deze oefening gepiept.
Concurrenten BMW X6
De nieuwe BMW X6 wordt in november van dit jaar leverbaar. Wat-ie gaat kosten, weten we nog niet, maar reken op vanafprijzen van meer dan 100.000 euro. Belangrijkste concurrenten van de nieuwe BMW X6 zijn de eveneens nieuwe Porsche Cayenne Coupé en de coupéversie van de nog vrij verse Mercedes GLE.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.