Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna

Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna

Elf jaar geleden maakten we kennis met de BMW X6, een SUV met coupé-achtige lijnen. Bij het zien van de eerste foto’s kwamen veel mensen niet meer bij. Van de schrik. En van het lachen. Toch werd de X6 een succes. En dus volgden Mercedes, Audi en Lamborghini met vergelijkbare auto’s. Nu is de beurt aan de Porsche Cayenne Coupé. Gelukkig lijkt hij in de verste verte niet op de BMW X6 of Mercedes GLE Coupé …

Technisch is de Porsche Cayenne Coupé vrijwel identiek aan de gewone Cayenne, toch heeft Porsche zich er niet heel gemakkelijk van afgemaakt. Het was geen kwestie van 'alleen even de achterruit ietsie schuiner plaatsen'. Sterker nog, het coupémodel is vanaf de A-stijl anders dan zijn broer.

"De voorruit en A-stijl zijn vlakker dan die van de Cayenne vanwege het met 20 millimeter verlaagde dak. De nieuw ontworpen achterportieren en schermen verbreden de Cayenne Coupé met 18 millimeter en dragen op die manier bij aan de gespierde looks. De kentekenplaat is nu geïntegreerd in de bumper, wat het zwaartepunt in het design van de auto visueel omlaag brengt." Aan het woord is Michael Mauer, hoofd van Style Porsche.

Waarom heeft de Cayenne Coupé 3 achterspoilers?

Om voldoende neerwaartse druk op de achterkant te genereren, beschikt de Porsche Cayenne over maar liefst drie achterspoilers. Een flinke dakspoiler geleidt de luchtstroom naar een zwart spoilerlipje op de achterklep. Vanaf 90 km/h wordt dat subtiele lipje opgetild door een automatisch uitklappende spoiler in de achterklep. Op die manier worden de dikke billen van de Cayenne Coupé stevig tegen het asfalt gedrukt.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Cayenne Coupé heeft minder hoofdruimte

De Porsche Cayenne Coupé heeft standaard een glazen panoramadak, dat volgens Porsche een gevoel van ruimte creëert. Dat komt mooi uit, want de hoofdruimte achterin is niet riant. Porsche heeft geprobeerd om het negatieve ruimte-effect van het schuine dak te verminderen door de achterbank 3 centimeter lager te plaatsen, maar dat is slechts ten dele gelukt.

'Net een Porsche 911 GT3 RS'

Wie geen behoefte heeft aan ruimte-illusies, en meer waarde hecht aan een zo sportief mogelijke uitstraling, kan de Cayenne Coupé tegen meerprijs van een carbondak laten voorzien. Volgens Porsche krijgt de auto met dit geprofileerde carbondak de 'typische uitstraling van een sportwagen', vergelijkbaar met de Porsche 911 GT3 RS. Wie zei daar dat Duitsers geen gevoel voor humor hadden?

Cayenne Coupé standaard vierzitter

Binnenin onderstreept Porsche het sportieve karakter van de Cayenne Coupé door standaard een geprofileerde tweezits achterbank te monteren. Of is dat om de beperkte ruimte te camoufleren? Hoe dan ook, ziet het er mooi uit, zeker als je het Sport Design Pakket bestelt. In dat geval krijgen de voorstoelen en de achterste zitplaatsen stoffen bekleding met een klassiek ruitjespatroon. Verder wordt het interieur opgeluisterd met carbon en alcantara accenten. Bestel je de Cayenne Coupé als gezinsauto, dan kun je op de optielijst een normale driezits achterbank aanvinken. Daar rekent de dealer je geen cent extra voor. De goeierd.

Hoeveel bagage past er in de Cayenne Coupé?

Als je de Cayenne Coupé daadwerkelijk als gezinsauto wilt inzetten, besef dan wel dat de bagageruimte 145 liter minder groot is dan bij de reguliere Cayenne. Maar ja, met een inhoud van 625 liter blijft er nog plek zat over voor vele pakken luiers, een Bugaboo en grote hoeveelheden speelgoed. Voor de hobbyverhuizers is het goed om te weten dat er met neergeklapte achterbank 1540 liter aan spullen meekan. Bij de Turbo-versie moet je ten opzichte van de normale Cayenne nog iets meer inleveren. Daarbij wordt zo'n 25 liter opgeslokt door de standaard dikkere audio-installatie.

Wat kost de Porsche Cayenne Coupé?

Instappen kan vanaf 124.000 euro in de in de Cayenne Coupé met geblazen 3,0-liter V6. Daarin beschik je over 340 pk en 450 Nm. Het hondersprintje is met het basismodel in 6,0 seconden achter de rug. Voorzien van de optionele lichtgewicht-sportpakketten gaat daar een tiende vanaf. De topsnelheid bedraagt 243 km/h. Het topmodel, de Cayenne Turbo Coupé, heeft een 4,0-liter V8 met dubbele turbo. Dat levert een bak meer vermogen en koppel op: 550 pk en 770 newtonmeter. Daarmee accelereert de Cayenne Turbo Coupé in 3,9 tellen van 0 naar 100 km/u. Dankzij z'n topsnelheid van 286 km/h kan deze motorvariant bovendien met de écht grote jongens meedoen. Alleen moet je bij de dealer wel eerst 207.800 euro aftikken. Dat kan nu alvast, maar je zult nog minimaal tot eind mei moeten wachten voordat je de auto live bij de dealer kunt bewonderen.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Porsche Cayenne Coupé gaat BMW X6 níét achterna
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties