Elektrische Porsche Taycan verovert de wereld, te beginnen in China
Porsche neemt het promowerk voor de elektrische Taycan serieus. In drie weken tijd maakt de Taycan in drie werelddelen zijn opwachting. Onlangs beet China het spits af, komend weekend kunnen de bezoekers van het Goodwood Festival of Speed de elektrische geweldenaar bewonderen. Ten slotte draait de Taycan zijn rondjes in New York op 13 en 14 juli.
In China nam coureur Li Chao achter het stuur plaats. Hij joeg de Porsche Taycan over het oefencircuit van het Porsche Experience Center (PEC) in Shanghai. Daarmee gaf Li Chao het startsein voor de Porsche Triple Demo Run. Dat de elektrische Taycan nog voor zijn officiële werelddebuut in september juist China, het Verenigd Koninkrijk en de VS aandoet, heeft alles te maken met de verwachte verkoopcijfers in die drie landen. Hoe dan ook zijn de Tesla Model 3 en Model S belangrijke doelwitten van de nieuwe elektrische Porsche.
Porsche Taycan sprint als een 911
De topsnelheid van de vierpersoons Taycan ligt boven de 250 km/h. En als we op de cijfers van Porsche afgaan, hoef je maar weinig geduld te hebben om die top te bereiken. Althans, voor de sprint van 0 tot 200 km/h heeft de elektro-Porsche maar 12 seconden nodig. De in ons land straatlegale honderdsprint is in minder dan 3,5 seconden gepiept. Vraag is wat de gemiddelde Nederlandse - veel bpm betalende - Porsche 911-rijder daarvan vindt …
'Comfort van een limousine'
Niet geheel verrassend was Li Chao laaiend enthousiast over de eerste volledig elektrische Porsche: "De prestaties van de Taycan zijn typisch Porsche. Het chassis van de nieuwe Taycan biedt een perfect evenwicht tussen de precieze bediening van een sportwagen en het comfort van een limousine. De Taycan stuurt heel direct en heeft extreem veel grip."
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Rijbereik Porsche Taycan
De term 'limousine' is dan wellicht van toepassing op het comfort, maar niet op de binnenruimte. De vierdeurs Taycan is duidelijk korter dan de Porsche Panamera. Combineer dat met de schuin aflopende daklijn à la 911 en je krijgt fraaie proporties, maar geen ruimtewonder. Verwacht dan ook geen overdosis aan bewegingsvrijheid voor hoofd, schouder, knie en teen. In de topversie krijgt de Taycan volgens Porsche een actieradius van minimaal 500 kilometer. Maar om de achterpassagiers een beetje te ontzien, kun je misschien beter een variant met een iets geringer rijbereik kopen ...
Camouflagestickers
Laat je overigens niet misleiden door de stickers ter hoogte van de koplampen en de achterlichten op de auto die Li Chao in Shanghai reed. Zulke giga lampunits krijgt de Taycan echt niet. Op de foto's en in de video met rallylegende Walter Röhrl oogt de Porsche Taycan een stuk realistischer.
Taycan op Festival of Speed
Van 4 tot en met 7 juli is de Taycan te zien tijdens de Hill Climb. Dit is het beroemdste programma-onderdeel van het Festival of Speed op Goodwood. Met achter het stuur niemand minder dan voormalig Formule 1-coureur Mark Webber. Amerikanen kunnen de elektrische Porsche aan het werk zien bij de seizoensfinale van het Formula E-kampioenschap. Deze wordt van 13 tot 14 juli in New York gereden.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.