Tesla Model 3: 7 vragen én antwoorden
Inmiddels begint de Tesla Model 3 aardig in ons straatbeeld in te burgeren. Toch hebben veel mensen nog een heleboel vragen over Tesla's instapper. Hier zijn de antwoorden op de 7 meest dringende.
1. Kun je simpelweg instappen en wegrijden?
Instappen vraagt wat tekst en uitleg. In plaats van een contactsleutel ontvang je een pasje. Daarmee wapper je bij de B-stijl om de Model 3 te ontgrendelen. Dat moet je maar net weten. Handiger is het om je telefoon in te stellen als sleutel.
Tijd voor de volgende horde: niet elke passagier zal weten hoe hij of zij de verzonken handgreep vastpakt. Het is best simpel: druk op het dikste gedeelte met je duim en vouw daarna je vingers om de greep. Open de deur, neem plaats en vergaap je aan het grote beeldscherm. Je hoeft de Model 3 niet te starten, hij staat gewoon 'aan'.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Met een hendel aan het stuur zet je de transmissie in D – net als bij een Mercedes met automaat. Je stoel verstellen gaat ook op een vertrouwde manier, met schuifjes aan de zijkant van de zitting. Maar om de buitenspiegels of het stuur goed te zetten, moet je in het grote touchscreen 'duiken'. Je drukt op het icoontje van het stuur of de spiegels en vervolgens verstel je ze met het linker draaiwiel op het stuur. Het is omslachtig, maar went snel.
2. Waar blijft de Tesla Model 3 van 35.000 dollar?
Het is de vraag of die Model 3 Standard Range überhaupt komt. Tesla had op 28 februari aangekondigd dat deze basisversie vanaf april leverbaar zou worden in Noord-Amerika, maar inmiddels is hij daar alleen nog maar 'off-the-menu' te bestellen.
Als de instap-Model 3 (bereik 310 km) al leverbaar wordt in ons land, gaat-ie volgens Tesla 43.500 euro kosten. Sinds april kun je in Nederland wel de Standard Range Plus bestellen. Deze heeft een actieradius van 335 kilometer en kost minimaal 47.800 euro. Daarmee blijft hij zonder extra's netjes onder de kritische grens van 50 mille voor de 4 procent bijtelling.
Tesla is het Europese offensief van de Model 3 begonnen met de krachtige versies met twee elektromotoren en een groot accupakket (ruim 500 km). Wij rijden in de Performance-versie van 68.200 euro. Dat is het sportieve topmodel. De iets minder sportieve, maar nog steeds enorm rappe Long Range-versie is 10 mille voordeliger. De standaardkleur van de goedkoopste Model 3 is zwart, voor gezelliger kleuren betaal je een meerprijs van minimaal 1050 euro.
3. Waar en hoe kun je opladen?
Met zo'n groot accupakket wil je inpluggen bij een snellader. Het navigatiesysteem weet precies waar Tesla's eigen Superchargers staan. Als je erop tikt, zie je direct hoeveel laadpunten er op dat moment vrij zijn. Rijd je een lange route met te weinig stroom op zak, dan loodst het navigatiesysteem je automatisch via zo'n laadstation.
Tesla heeft de Model 3 een nieuwe CCS-achtige connector gegeven. Tegenwoordig beschikken alle Superchargers over zo'n stekker. Het voordeel van de nieuwe connector is dat je met een Model 3 ook eenvoudig kunt opladen bij de snelladers van derde partijen zoals Fastned, Allego en Ionity. Met een stroomprijs van 25 eurocent per kilowatt is Tesla echter het goedkoopst. Hoe betaal je dat? Tesla haalt het geld van je creditcard, de andere stroomboeren hebben hun eigen laadpas die je bij het aanvragen koppelt aan je rekeningnummer.
Vanzelfsprekend kun je de Model 3 ook opladen bij een doorsnee laadpaal in de straat, of thuis aan de wallbox. Dat duurt een nachtje en is niet per se voordeliger dan de Supercharger.
4. Hoe ver kom je met een volle accu in de Model 3?
De Model 3 is verrassend efficiënt. Ook deze Performance-versie met 462 pk. Iets zegt ons dat we 'm vaak op de linkerbaan gaan terugzien, dus testen we het verbruik op een passende manier. We draaien bij Nijmegen de snelweg op en rijden tot Eindhoven constant 130 km/h. Linksonder in beeld verschijnt een gemiddeld verbruik van 22,1 kWh per 100 km. Met een volle accu van 74 kWh kun je dus 300 kilometer jakkeren over de linkerbaan en dan heb je nog stroom over om de volgende Supercharger te bereiken.
Maar als we van Eindhoven naar Amsterdam rijden, met 100 en 120 km/h als bovengrenzen, klokken we amper 18,3 kWh per 100 km. Daarmee wring je bijna 400 kilometer uit het accupakket. Gooi een heleboel stadsverkeer en provinciale wegen in de mix en de beloofde 530 kilometer klinkt haalbaar. Van de andere kant: als je de Performance de autobahn of het circuit opdraait, is de kilometerkoek vast heel snel op.
5. Is de afwerking nu wel in orde?
Heeft Tesla de afwerking eindelijk op orde? Het korte antwoord: mwah. De koplampen passen weliswaar perfect, maar de twee glazen panelen die het prachtige panoramadak vormen, zijn niet even breed. Aan de ene kant van de auto liggen ze keurig in elkaars verlengde, aan de andere kant ontdekken we een kier van heb-ik-jou-daar.
En zodra je het achterportier opent, kijk je tegen een lelijke lap raamrubber aan. Dat is zuur bij elke auto, ongeacht of hij 68.200 euro of 43.500 euro (zie vraag 2) kost. Je kunt er ook voor kiezen om het te negeren en je te focussen op alle pluspunten van de Model 3. Dat begrijpen we best. Of je kijkt de kat uit de boom en geeft Tesla nog een halfjaar of langer om het productieproces te perfectioneren.
6. Rijdt de Model 3 Performance echt zo goed?
Já, de Model 3 Performance is snel en wendbaar als een sportwagen. Vooral de acceleratie is indrukwekkend: van 0 naar 100 km/h in 3,5 seconden. Zodra je dat doet, komt alle kracht van de twee elektromotoren (één voorin, één achterin) in één keer vrij en hap je even naar adem.
Een Porsche 911 Carrera S houd je in deze Model 3 fluitend bij.De topsnelheid bedraagt 261 km/h. De besturing is opvallend vlezig en direct. Via het touchscreen maak je de besturing 'normaal', 'comfortabel' of 'sportief'. Dankzij het lage zwaartepunt (want zwaar accupakket), gaat de Model 3 Performance met de besturing in de sportiefste stand op hoge snelheid en koersvast de hoek om. De lage zitpositie sluit hier goed bij aan.
De Performance heeft een conventioneel onderstel zonder luchtvering of adaptieve schokdempers. Het is sportief geveerd, met genoeg veercomfort voor lange snelwegritten. En wie de Model 3 daarvoor koopt, kan zichzelf 10 mille besparen en de Long Range-versie kopen. Een standaardsprint van 4,7 seconden en een top van 233 km/h zijn ook niet-misselijk.
7. Zal ik toch een tweedehands Model S kopen?
Op Marktplaats.nl kun je uit meer dan 100 Tesla's Model S kiezen. Ze kosten allemaal minder dan de geteste Model 3 (68.200 euro). In de Model S zit nog gewoon een instrumentarium (fijn voor het gewoontedier), hij is groter en ruimer en hij heeft een enorme hatchback-achtige achterklep en dat maakt 'm praktischer. De Model 3 is een sedan.
Maar het grootste voordeel van een tweedehands Model S is dat sommige exemplaren gratis kunnen opladen bij de Supercharger. Daarmee manier bespaar je per jaar al snel 1000 euro aan stroom. Geen schokkend bedrag als je kijkt naar de prijs van de auto, maar gratis is gratis. Iets zegt ons dat de Tesla-rijder toch graag het nieuwste van het nieuwste wil en dan is zo'n nieuwe Model 3 eerste keus.
Nog meer vragen over de Tesla Model 3? In Auto Review 4 vertellen we echt álles wat je wilt weten over Tesla's instapmodel. Nabestellen kan hier.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.