Hoera, de nieuwe Opel Corsa op duivelssap!
Over de nieuwe elektrische e-Corsa hebben we al uitgebreid bericht. Inmiddels heeft Opel ook alle details vrijgegeven van de nieuwe Corsa met verbrandingsmotoren. Je weet wel: auto’s die duivelse diesel en barbaarse benzine drinken.
Alle gekheid op een stokje: de Opel e-Corsa is vast een prima ding, met – voor een elektro-auto – vrij gunstige prijzen en vriendelijke leasetarieven. Desondanks is 35 mille voor een compacte hatchback voor veel mensen nog altijd een brug te ver. De prijs van de goedkoopste benzine-Corsa wordt een stuk behapbaarder. Wij verwachten dat de instapper rond de 18.000 euro zal gaan doen. Dat is dus grofweg de helft van het bedrag dat de Intro Edition van de elektrische variant moet opbrengen.
Nieuwe Corsa: instapper met 75 pk
Maar wat krijg je voor dat geld? In vermogen gerekend niet heel veel. De basis-Corsa moet het doen met een turboloze driecilinder motor. Uit een inhoud van 1,2 liter schraapt hij 75 pk bij elkaar. We voorspellen dat je flink in de bijbehorende vijfbak moet roeren om de gang erin te houden. En dan maar hopen dat-ie het opgegeven verbruik van ongeveer 1 op 18 haalt (5,3-6,1 l/100 km) haalt.
Standaard zesbak Corsa 1.2 Turbo
De volgende stap is de Corsa 1.2 Turbo. Dankzij geforceerde beademing hoest deze driecilinder een aangename 100 pk op. Tegen meerprijs wordt-ie geleverd met een achttraps automaat (inclusief flippers aan het stuur). Standaard ligt er echter een handgeschakelde zesbak in de Corsa 1.2 Turbo. Da's mooi, want de nieuwe Renault Clio met 100 pk moet het met vijf versnellingen doen. Handgeschakeld is de turbomotor nauwelijks onzuiniger dan de ongeblazen versie.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Topper onder de benzine-Corsa's wordt de 130 pk sterke 1.2 Turbo, standaard uitgerust met een achttraps automaat. Voor deze aandrijflijn geeft Opel een gemiddeld verbruik op dat tussen de 1 op 15,6 en 1 op 17,9 ligt.
Corsa diesel: wie durft?
De echte durfallen kiezen uiteraard voor een provocerende Corsa 1.5 CTDI. Want zelfs als je vertelt dat zijn 1,5-liter dieselmotor dankzij een SCR-katalysator, AdBlue-injectie, stikstoffilter, roetfilter en een laag verbruik (1 op 21,7 tot 1 op 25) helemaal niet milieu-onvriendelijk is, vindt bijna iedereen je een viezerik. Klopt weinig van. Rijd je veel? Niks van aantrekken en gewoon lekker kilometers kachelen met dit 102 pk leverende dieseltje.
Franse familie van de nieuwe Corsa
Komt deze line-up je bekend voor? Dat kan kloppen, want de Opel Corsa is nauw verwant aan de nieuwe Peugeot 208 (en ook aan de DS3 Crossback, trouwens) waarover we enige tijd terug berichten.
Opel hamert nogal op het rijplezier van de nieuwe Corsa, dat deels te danken is aan het lage gewicht. De lichtste versies wegen 980 kilo en da's 104 kg minder dan het huidige model - netjes.
Sportieve Corsa GS-line
Enthousiast geworden? Nog even wachten want je kunt de nieuwe Opel Corsa pas vanaf juli bestellen. Welke uitvoering je ook kiest, Forward Collision Alert met automatische noodremfunctie en voetgangersherkenning, rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en cruisecontrol zijn altijd standaard. Vervolgens wordt de uitrusting in stapjes veelomvattender met de Edition, de Elegance en de sportieve GS-line. Vooral die laatste lijkt ons erg leuk. Sportstoelen, mooie wielen, daar worden we blij van. Helaas weet Opel nog niet te vertellen wat de benzine- en diesel-Corsa's gaan exact gaan kosten … Hoe dan ook denken we dat niet alleen de Clio en de 208, maar ook de Volkswagen Polo en de Ford Fiesta hun borst kunnen natmaken. We komen erop terug!
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.