Eerste review DS 3 Crossback
Net als de meeste automerken vernieuwt het deftige DS Automobiles zijn menu vooral met crossovers en SUV’s. Het nieuwste haute cuisine-gerecht op de DS-kaart is de compacte DS 3 Crossback. Wie chic uit wil, moet meestal flink de portemonnee trekken en dat is in dit geval niet anders. Vanaf ruim 30 mille mag je aanschuiven voor de basisversie met 100 pk. Daarmee vist de nieuweling in dezelfde vijver als de Audi’s Q2 en de Mini’s Countryman van deze wereld.
Wat is opvallend aan de DS 3 Crossback?
Volgens trendwatchers worden fluweel, cowboylaarzen en ruitjes dé modetrends van 2019. De DS 3 Crossback haakt daarbij aan, want de hardnekkigheid waarmee de ruitvorm overal in de auto terugkomt, is opvallend. Niet alleen in de lamellen van de imposante grille, maar ook in de chique knoppen van de tunnelconsole, het instrumentarium en de interieurlampjes. Waar je ook kijkt, Ruitenkoning is watching you. Fluweel ontbreekt, maar in de Performance Line-uitvoering komen we op het dashboard en de deuren wel alcantara tegen. We hopen verder op paardenmotieven voor bij de cowboylaarzen. In plaats daarvan ontwaren we op de flanken een tegen de rijrichting in zwemmende ‘haaiengestalte’. De rugvin zit in de bovenkant van het achterportier en de buik in de vouw onderin. Kortom, veel aandacht voor design en fraaie details.
Wat bevalt er aan de DS 3 Crossback?
Voorheen was je het mannetje van de buurt wanneer je met je nieuwe SUV kwam aanrijden. Tegenwoordig ben je gewoon een van de vele SUV-ers. Maar niet in de DS 3 Crossback. Door zijn bijzondere design, de aparte aankleding van het interieur en de veelheid aan veiligheidssystemen (zelfs matrix-ledverlichting is leverbaar) geeft deze eigenwijze Fransoos je het gevoel dat je iets bijzonders onder je kont hebt. De rest van de buurt eet hutspot, maar jij zit dagelijks aan de reerug en de zwezerik. En het blijft niet bij uiterlijk vertoon: met de 130 pk sterke, geblazen driecilinder gaat de DS 3 Crossback heel fatsoenlijk vooruit. De gasrespons is niet overweldigend, maar áls-ie gaat, dan gaat-ie ook lekker, daarbij van harte ondersteund door de achttraps automaat. In 9,2 tellen sprint je naar de 100 km/h, de topsnelheid is bijna het dubbele.
Wat bevalt er niet aan de DS 3 Crossback?
Als je een DS 3 Crossback met 130 pk en automaat wilt, en hem een beetje leuk optuigt, beweegt de prijs zich al snel richting 40 mille. Tja, premium, hè ... Ook het ruimteaanbod is premium: vrij weinig voor veel. Om achterin plaats te nemen, hoef je niet per se slangenmens te zijn, maar het helpt wel en de beenruimte is voor volwassenen net aan. Bovendien is de ruimtebeleving door de kleine zijruiten niet je van het. Maar als we de Audi Q2 en de Mini Countryman als maatstaf nemen, hoort dit waarschijnlijk bij de receptuur voor dit segment. En een ander dingetje: waarom zit de bediening van de cruisecontrol niet gewoon in het zich op het stuur? Nu zit je op de tast te foezelen met een in 84 richtingen te bewegen stengel linksonder aan de stuurkolom. Voordat je hen hebt ingesteld, geldt er alweer een andere maximumsnelheid.
Wanneer komt de DS 3 Crossback en wat kost-ie?
In april staan de drie benzineversies bij de Nederlandse dealer. De diesels volgen iets later. Het ruitjesfeest begint vanaf 30.190 in de DS 3 Crossback Chic met 100 pk. Maar als je ook wat toeters, bellen en slingers op je partijtje wilt, zouden wij gaan voor de 130 pk sterke Performance Line. Dan krijg je extra comfortabele stoelen, alcantara bekleding van de portieren en het dasboard, een 7-inch touchscreen met Apple CarPlay en Android Auto, drie verschillende rijmodi en klimaatregeling. En dan zit je op ineens op 37.190 euro. Overigens komt er ook een volledig elektrische DS 3 Crossback, de E-tense. Wat die gaat kosten, is onbekend. Wel weten we dat de actieradius 320 kilometer bedraagt en dat hij in 2020 leverbaar wordt.
Wat vind ikzelf van de DS 3 Crossback?
Ik heb wel een zwak voor auto’s die niet al te mainstream zijn. In dat opzicht kan de DS 3 Crossback me wel bekoren. Hij is zeer herkenbaar en hij heeft veel leuke details, al vind ik hem hier en daar ook een tikje overdesigned. De 130 of 155 pk sterke motor vormt een fijne combinatie met de achttraps automaat, maar bijna veertig mille vind ik ook een smak geld voor een compacte SUV. Lees meer over de DS 3 Crossback in Auto Review nummer 4, die 28 maart verschijnt, en neem nu vast een abonnement. Lees meer »
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.