Nieuwe Porsche Cayenne S Coupé is een middenmoter
Porsche 'hat es geschafft'. Wat BMW en Mercedes-Benz niet konden, is de fabrikant uit Zuffenhausen wel gelukt: een fraaie coupé-suv tekenen. Die Cayenne Coupé werd eerder dit jaar geïntroduceerd en krijgt er nu een S-variant bij, die precies tussen het basismodel en de Turbo in zit.
Voor de aandrijving zorgt een 2,9-liter V6 met twee turbo's. Goed voor 440 pk en 550 Nm, een acceleratie van stilstand naar 100 km/h in 5,0 seconden (4,9 seconden met het optionele sportpakket) en een topsnelheid van 263 km/h. Vanaf eind deze maand worden de eerste exemplaren van de Cayenne Coupé uitgeleverd. Het gaat om de 340 pk leverende 'instapversie' en de 550 pk sterke Turbo.
Ruim 140.000 euro
Porsche levert de Cayenne S Coupé standaard met het Sport Chrono Pakket, 20-inch lichtmetalen wielen en Porsche Active Suspension Management (PASM). Hij kost minimaal 140.700 euro. De Cayenne Coupé is er vanaf 124.000 euro. Wie een Turbo wenst, moet minstens 207.800 euro ophoesten. Binnen afzienbare tijd komt er ook nog een Cayenne E-Hybrid Coupé en mogelijk ook een Turbo S-topversie.
Actieve achterspoiler
De Porsche Cayenne Coupé verschilt op het eerste gezicht niet zo veel van de Cayenne. Hij heeft echter een vlakker voorruit, een verlaagd dak, een bredere carrosserie en een schuiner aflopende achterzijde. Onder de achterruit is een actieve achterspoiler toegepast, die vanaf 90 km/h omhoog komt om de neerwaartse druk op de achteras te verhogen. Standaard zit er geen achterbank in de Cayenne Coupé, maar twee losse stoelen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.