Top tien: De beste Volkswagen Golf-testen van Autowereld.com
In de afgelopen vijftien jaar hebben we bij Autowereld.com menig Volkswagen Golf gereden. Dus laten we - ter ere van de lancering van de achtste generatie - eens in het archief duiken. En aangezien we nogal wat Golf-testen hebben, kozen we er tien voor jullie uit.
Volkswagen Golf V GTI (2005)
Hij stuurt strak, heeft een 200 pk sterke 2.0 turbomotor en een sportief geluid. Volkswagen is erin geslaagd weer een échte Golf GTI neer te zetten. Het exterieur roept verwachtingen op die de Golf GTI waar maakt.
Volkswagen Golf V R32 (2006)
De Volkswagen Golf R32 is de meest spannende Golf van dit moment. Dankzij z´n vierwielaandrijving, 250 pk sterke V6 en een sportief aangekleed in- en exterieur is het een auto voor liefhebbers. Stap met ons in en beleef de Golf R32.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Volkswagen Golf V GT (2006)
De nieuwe GTI is niet alleen een stuk sneller, maar ook een stuk duurder. Volkswagen vult het gat onder de GTI op met de GT. De Golf GT is voorzien van een revolutionaire motor die gebruik maakt van zowel een turbo als een compressor.
Volkswagen Golf I versus Volkswagen Golf VI (2008)
Met de geboorte van de Volkswagen Golf (I) tot aan de introductie van de nieuwe Golf VI wordt een periode van vierendertig jaar overbrugd. Met enige arrogantie slaakt Volkswagen bij het promoten van de nieuwe Golf dan ook: ”Standaard met 34 jaar ervaring!”. Ruim drie decennia aan evolutie of revolutie van de Golf? Wij zetten de eerste tegen de laatste Golf weg.
Volkswagen Golf VI GTI (2009)
Het is flauw om Volkswagen’s promotionele slogan van de Golf VI hier te gebruiken, maar eigenlijk wil het merk het maar al te graag van de daken schreeuwen dat deze nieuwe Golf GTI ook ‘standaard ruim 30 jaar ervaring’ heeft. Wij zijn er om te bepalen of deze ervaring daadwerkelijk het licht is dat het pad achter de GTI beschijnt.
Volkswagen Golf VI Cabriolet (2011)
Het “aardbeienmandje”. Met die bijnaam is de Volkswagen Golf Cabriolet – vooral in Duitsland – beroemd geworden. De naam dankt de open Golf aan zijn opvallende rolbeugel die volgens liefhebbers doet denken aan het handvat van een bakje met aardbeien. Het lijkt dan ook merkwaardig dat Volkswagen dat karakteristieke onderdeel heeft laten vervallen bij deze nieuwe Golf Cabriolet.
Volkswagen Golf VII Variant (2013)
Hoewel we de Volkswagen Golf praktisch op iedere hoek van de straat tegenkomen, zien we de Golf Variant slechts sporadisch. En dat terwijl de concurrentie vaak juist meer stationwagens verkoopt dan hatchbacks. Toeval of was de Variant altijd impopulair? Als het aan Volkswagen ligt moet dat met de komst van de nieuwe Golf Variant opgelost zijn.
Volkswagen Golf VII GTI (2013)
Het jaar 1976 staat in de geschiedenisboeken van de autoliefhebber bekend als het jaar waarin Volkswagen de eerste generatie Golf GTI lanceerde. Een bommetje met een 1.6 liter benzinemotor met 110 pk. Nu, bijna veertig jaar later, staat de zevende generatie van het fenomeen klaar. Met het dubbele aantal (220) en optioneel zelfs 230 pk. En terwijl de missie van weleer - prestaties en onvervalst rijplezier - duidelijk was, hinkt de fabrikant al een tijdje op twee gedachten. Want de Golf GTI moet ‘toegankelijk´ zijn. Maar dan wel zonder dat het rijplezier verloren gaat. Dat klinkt als een concessie. En een concessie vertaalt zich vaak in een teleurstelling. Maar dat zou bij deze jongste generatie weleens anders kunnen zijn.
Volkswagen Golf VII Bluemotion (2015)
De tijd dat driecilinders voorbehouden waren aan de allerkleinsten ligt dankzij de downsizing-trend inmiddels wel achter ons. Maar als we je vertellen over een Volkswagen Golf met onder de motorkap een driecilinder die niet groter is dan een pak melk trek je ongetwijfeld toch even de wenkbrauwen op. Wij ook. Maar na een uitgebreide testrit met de Volkswagen Golf 1.0 TSI Bluemotion waren het toch vooral de mondhoeken die opkrulden.
Volkswagen Golf VII (2017)
Je kunt de consument wel uit de Golf halen, maar je haalt de Golf niet zomaar uit de consument. Noemenswaardig of niet, zodra Volkswagen iets meldt over de Golf springt men op. Het geeft ontegenzeggelijk blijk van een ijzersterk imago. Nu zowaar meer dan ooit. Want ondanks de soap rond sjoemelsoftware blijft Volkswagen's compacte middenklasser een niet te stoppen bestseller. En wij snappen dat wel, nadat we zijn uitgestapt uit de vernieuwde Golf.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.