Autotest | Volkswagen Golf
Je kunt de consument wel uit de Golf halen, maar je haalt de Golf niet zomaar uit de consument. Noemenswaardig of niet, zodra Volkswagen iets meldt over de Golf springt men op. Het geeft ontegenzeggelijk blijk van een ijzersterk imago. Nu zowaar meer dan ooit. Want ondanks de soap rond sjoemelsoftware blijft Volkswagen's compacte middenklasser een niet te stoppen bestseller. En wij snappen dat wel, nadat we zijn uitgestapt uit de vernieuwde Golf.
Bestudeer de buitenkant echter wat langer en er zijn zowaar enkele primeurs te ontdekken. Zo heeft Xenon- plaats gemaakt voor LED-verlichting rondom en zijn dynamische knipperlichten à la Audi A8 (maar stilletjes de Ford Mustang) zelfs uniek in deze klasse. Opgefrist is ook het bumperwerk, al zal dat niet iedereen opmerken. Wijzelf overigens wel.
Nooit meer zonder, graag
Genoeg over het exterieur. We nemen plaats op de bestuurdersstoel. Hier hebben immers de voornaamste verbeteringen plaatsgevonden. En ja hoor, twee grote schermen springen direct al in het oog.“Niet de minste auto's om snufjes van te ontlenen en het veelgeprezen digitale instrumentarium misstaat ook de Golf niet.”
Het exemplaar direct achter het stuurwiel is het zogenoemde Active Info Display, bekend uit de Passat, maar ook de Bentley Bentayga en meerdere Audi's. Niet de minste auto's om snufjes van te ontlenen en het zal je dan ook niet verbazen dat het veelgeprezen digitale instrumentarium ook de Golf niet misstaat.
Volkswagen meldt trots dat de Golf de eerste in z'n klasse is met zo'n hypermoderne klokkenwinkel. Hier valt geen speld tussen te krijgen, al prijzen wijzelf liever de veelzijdigheid en de intuïtieve plus grafische werking van het systeem. Het Active Info Display trekt aan als je favoriete paar schoenen; eenmaal gewend wil je nooit meer anders. Aan alles is te merken dat de Duitsers niet over een nacht ijs zijn gegaan.
Vreemde gewaardwording
Gelikt is ook het tweede scherm. Liefst 9,2 inch groot is het en hoort toe aan het Discover Pro-infotainmentsysteem dat dienstdoet als epicentrum van alle elektronische snufjes aan boord. Zelfs voor deze multimedia heeft Volkswagen een speciale naam: MIB, dat staat voor Modulair Infotainment Matrix. Vanwaar deze nogal fancy marketingterm? Ten eerste omdat ze verkrijgbaar zijn in drie diametergroottes: 6,5, 8 en 9,2 inch. Ten tweede omdat de menustructuur tot op zekere hoogte naar eigen wens valt in te stellen en het een eerste stap(je) zet naar de manier waarop we in de toekomst autofuncties zullen raadplegen. Via gesture control, oftewel gebarentaal.Wat we van gesture control vinden? Hmm... we hinken op twee gedachten. Niet in de laatste plaats omdat deze innovatie bij de Golf louter bestaat uit het kunnen swipen door menu's. Dit werkt feilloos, dus vandaar niet direct onze scepsis over de meerwaarde van het systeem. Wel omdat jezelf zien zwaaien tegen een dashboard momenteel nogal een vreemde gewaarwording is (en waarschijnlijk ook nog wel eventjes zal blijven). Vraag voorbijganger anders maar.
Meer auto, meer smartphone
Naast dat digitalisering definitief zijn intrede heeft gemaakt, heeft Volkswagen meteen de gelegenheid gegrepen om de Golf dichterbij het favoriete speeltje van de mens te brengen: de smartphone dan wel tablet. Hoe? Wel, door het aantal fysieke knoppen te verminderen en de MIB-systemen de bijna eindeloze mogelijkheden mee te geven die we gewend zijn van de nieuwste iOS- en Android-apparaten. En meer.Alvast de navigatie instellen terwijl je stilletjes nog in vergadering bent? Het kan. Meekijken – via de webcam onder de carport – of het de pakketbezorger is geweest die bij je thuis heeft aangebeld op het moment dat je zelf in de file staat? Ook dat is mogelijk. Via een speciale app, genaamd DoorBird.
Files? Kom maar op!
Over filerijden gesproken. De vernieuwde Golf kan je hier voortaan semi-autonoom doorheen loodsen middels Traffic Jam Assist, een systeem dat de krachten van de adaptieve cruise controle en rijstrookassistentie bundelt. De auto accelereert, remt en stuurt met deze optie geheel zelf. Scheelt gedoe en geeft jou als bestuurder de gelegenheid om eens lekker – online via de WiFi-hotspot – door de miljoenen tracks op Spotify te bladeren. Via je eigen smartphone, maar waarbij eventuele medepassagiers meteen kunnen meekijken op het grotere display van de Golf. Luisteren kan vervolgens het fantastisch klinkende HiFi-systeem van Dynaudio. Ook optioneel weliswaar, maar de Golf geeft met deze luxe noviteiten ontegenzeggelijk zijn visitekaartje af. Voorzien van alle toeters en bellen spat de pracht en praal ervan af en overstijgt de Golf zowaar de middenklasse. Net als de kostprijs, trouwens.100 cc erbij
Volkswagen biedt voor ieder wat wils, maar het is de 1.5 TSI die het belangrijkste motorennieuws vormt. Het blok is fonkelnieuw en vervangt de oude één-punt-vier en op termijn ook de 1.8 TSI (van de Polo GTI). De 1.2 TSI keert eveneens niet meer terug. Daarvoor komt de éénliter driecilinderturbo in de plaats. En de GTI en GTD? Die krimpen – gelukkig – niet in en behouden hun hitsige tweeliter turbobenzine of -diesel. Sterker, nu de Golf GTI nog weer ietsje sterker en scherper is geworden (met voortaan standaard 230 pk), beginnen wij ons steeds sterker af te vragen hoe lang de R het nog overleefd. Met de Golf GTI koop je immers nagenoeg dezelfde prestaties, de naam, Jacky-ruitjesbekleding, tegen een aantrekkelijkere prijs.“Ook optioneel weliswaar, maar de Golf geeft met deze luxe noviteiten ontegenzeggelijk zijn visitekaartje af.”
Afijn, terug naar de 1.5 TSI. Die zal immers het gros van de verkopen voor rekening nemen. De motor zal verkrijgbaar zijn met 130 en 150 pk en wij reden die laatste. Of dat beviel? Zeker, evenals dat de uitgezwaaide 1.4 altijd prima voldeed. Wat zeggen we?! Als Volkswagen niets had gezegd hadden we mogelijk niet eens in de gaten gehad dat we met een fonkelnieuwe motor onderweg waren. De 1.5 TSI draait uiterst stil rond, kent een prettig lineaire krachtsopbouw en komt eigenlijk nooit kracht te kort. Dat typeerde zijn voorganger ook. Zelfs het koppel is met 250 Nm onveranderd gebleven.
Vanwaar dan zo nodig een gloednieuwe motor? Er zijn meerdere redenen. Zo is het belastingklimaat in China (een zeer belangrijke markt voor Volkswagen) er één. Auto's met een slagvolume groter dan 1.5 liter worden aldaar namelijk zwaarder belast en zodoende minder aantrekkelijk voor (vele) kopers. Een tweede is het willen vereenvoudigen van het leveringsprogramma. En er is nog een derde reden; dat van nog weer wat efficiënter voor de dag kunnen komen dan voorheen. Cilinderuitschakeling en een 'zeilfunctie' zijn daartoe standaard aanwezig op iedere 1.5 TSI. Al met al kan het tot wel 1,0 l/100 km schelen. In de praktijk, aldus Volkswagen. Geloof ons, dat is dan een behoorlijke reductie.
Wordt er dan niets gemist?
Nou, eigenlijk niet, nee. Zelfs op het rijgedrag is niets aan te merken. Oké, dat is niet zo scherp en enthousiasmerend als dat van enkele klassegenoten, maar moet dat? Bovendien biedt Volkswagen met een adaptief onderstel enig soelaas. De verschillen tussen de rijmodi zijn absoluut merkbaar. Ook weer opgelost. Kortom, je moet echt muggenziften om de vernieuwde Golf op een fundamentele tekortkoming te betrappen. Sommigen zullen dit als saai bestempelen. Wij bekijken het liever van de andere, positievere kant: nooit eerder was de Volkswagen Golf zo vernieuwend, terwijl het goede is gebleven of zelfs verbeterd. Knappe koper die dat elders treft, waarmee we terug bij af zijn. Want waarom zou de Volkswagen Golf anders zo onveranderd populair zijn? Zelfs in deze periode van moddergooien.
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.