Topsporter: Volkswagen Golf R32
De Volkswagen Golf R32 is de meest spannende Golf van dit moment. Dankzij z´n vierwielaandrijving, 250 pk sterke V6 en een sportief aangekleed in- en exterieur is het een auto voor liefhebbers. Stap met ons in en beleef de Golf R32.
Bij het omdraaien van de sleutel klinkt een diepe roffel. Daarna wordt het stil. De V6 draait rustig en is nauwelijks te horen. Automaat in de ‘D’ en rustig komt de auto in beweging. Soepel en snel schakelt de automaat zijn zes versnellingen door. We rijden met 80 km/h over een provinciale weg. Het is rustig in de auto. Werkelijk niets verraadt dat wij hier met de snelste Golf van dit moment op pad zijn. Totdat je het ware karakter naar boven tovert. En daar is maar een ding voor nodig; het gaspedaal zover mogelijk intrappen! In een razend tempo schakelt de automaat een paar verzetten terug. De motor begint te brullen. De uitlaat laat van zich horen. We worden achterin onze stoel gedrukt. Het geluid is oorstrelend en doet meer denken aan een V8 uit een excotische sportauto dan aan een Golf. Binnen no-time zijn hoogst illegale snelheden bereikt. Er komt een rotonde aan en we moeten vol in de remmen. Geen enkel probleem, de klauwen lijken zich letterlijk vast te bijten in de grote remschijven. We nemen de rotonde met hoge snelheid. Dankzij z´n vierwielaandrijving lijkt de R32 wel op rails te rijden. Hij kleeft aan het asfalt. Met de flippers aan het stuur wordt het tweede verzet gekozen. Na de rotonde gaat het gaspedaal weer tot de bodem. De V6 begint eerst zwaar te brullen waarna bij 5.000 t.p.m. het brullen overgaat in een typisch zescilinder geluid. Razendsnel wisselt de bak van verzet. Elke bocht vormt weer een uitdaging. Elke bocht wordt weer wat sneller genomen. Het onderstel geeft geen krimp. Dit is waar de R32 voor gemaakt is!
Aluminium-look grille
Aan alles is te zien dat dit niet zomaar een Golf is. De aluminium V-grille en de twee dikke uitlaatpijpen zijn bepaald niet alledaags voor een Golf. Het zijn echter wel de liefhebbers die de auto echt opvalt. Naast de bumpers, grille en uitlaat zijn ook de zij-skirts en 18 inch lichtmetalen wielen herkenbaar. Achter de veelspaaks velgen zien we forse remschijven met blauwe remklauwen.
Sportief maar functioneel
Het interieur heeft Volkswagen sportief aangekleed. Natuurlijk is het afkomstig uit de gewone Golf en daar is niets mis mee. Alles zit op de juiste plek en de afwerking is van goed niveau. De speciale 3D-achtige klokkenwinkel met typische blauwe verlichting, de met leer beklede sportstoelen en de aluminium accenten op het dashboard maken de sportieve uitstraling compleet. Wanneer je kiest voor de door ons gereden vijfdeurs dan kun je bovendien comfortabel met vier volwassenen reizen. Alleen de bagageruimte valt met een inhoud van 350 liter tegen. Dat alles is te wijten aan de vierwielaandrijving die ruimte inneemt. Daardoor is de vloer van de bagageruimte vrij hoog komen te liggen.
250 pk sterke V6
Voor de geweldige prestaties van de Golf R32 is een 3.2 liter V6 verantwoordelijk. Volkswagen heeft het blok in de Golf weten te lepelen dankzij de compacte opstelling van de cilinderbanken. Veel V-motoren hebben een blokhoek van 90 graden. Deze V6 heeft een blokhoek van slechts 15 graden. De motor staat ook wel bekend als VR6. De motor levert een vermogen van 250 pk bij 6.300 t.p.m. en een koppel van 320 Nm bij 2.800 t.p.m. Standaard is een handgeschakelde zesbak gemonteerd. Heb je eenmaal met de DSG gereden dan wil je niet anders. Deze automaat met dubbele koppeling schakelt zo snel dat je met de DSG sneller naar 100 km/h (6,2 seconden) sprint dan met de handbak. In cijfers scheelt het 0,3 seconden. De topsnelheid van 245 km/h is zonder al te veel moeite te halen. Op de Duitse Autobahn hebben wij de R32 flink de sporen gegeven. Hij zit zo boven de 200 km/h waarna de naald van de snelheidsmeter niet veel later de 250 km/h aanwijst. Dit zijn prestaties waarmee je menig sportauto het nakijken geeft. Bovendien ben je op vochtig wegdek supersnel van je plek dankzij de vierwielaandrijving. Er is wel één nadeel; zijn verbruik. Als je alles uit de kan haalt moet je rekening houden met een gemiddeld van verbruik van zeker 1 op 7.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Uitrusting van hoog niveau
Over de uitrusting valt niet te klagen. Standaard monteert Volkswagen climate control, elektrische ramen vóór en achter (vijfdeurs), een boordcomputer, cruise control, follow-me-home verlichting, Xenon-koplampen, radio/CD-speler met 8 speakers en bediening op het stuur en natuurlijk de sportieve aankleding van in- en exterieur. Mocht het onverhoopt fout gaan dan zijn er front-, hoofd- en zij-airbags om je op te vangen. ABS met EBD en ESP zorgen voor de actie veiligheid en ook de 4Motion-vierwielaandrijving draagt daar z’n steentje aan bij. De prijzen van de Golf R32 beginnen bij € 43.595,- voor de 3-deurs. Daarmee is de auto 10.000 euro duurder dan de GTI. Bestel je een DSG-automaat dan heeft dat een meerprijs van bijna 2.500 euro tot gevolg.
Conclusie
Zoals we reeds geopperd hebben is de R32 een auto met twee karakters. Enerzijds is ‘ie te rijden als elke andere Golf. De motor blijft op de achtergrond en dankzij de DSG-automaat wordt soepel en snel van verzet gewisseld. Aan de andere kant is de R32 een sportauto. Verslavend is het om de motor te horen brullen en bij elke snelheid achter in je stoel te worden gedrukt. De directe besturing en de vierwielaandrijving zorgen voor een geweldige bochtenbeleving. Hij kleeft werkelijk aan het asfalt. De Golf R32 is zonder enige twijfel de meest spannende Golf van dit moment. Volkswagen is geslaagd, de Wolfsburgers hebben een sportauto gebouwd in plaats van een Golf.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.