Suzuki Swift Sport is een lekker warme hatchback

De Suzuki Swift Sport werpt zich in het strijdgewoel met de pocket rockets in het B-segment. In de nieuwste Swift Sport gebruikt Suzuki voor het eerst een turbomotor als wapen. Maar is 140 pk genoeg voor het predicaat ‘hot hatch’ als de concurrentie 200 pk heeft?
Voor de eerste kennismaking met de nieuwe Suzuki Swift Sport zakken we af naar Zuid-Spanje. De zon brandt, de hemel straalt en de Japanse boy racer knalt ons tegemoet. En dan hebben we het alleen nog maar over de kleur. 'Champion yellow' heet deze tint volgens de prijslijst. Nederlanders zijn doorgaans meer van het zwart en het grijs, maar we hopen dat het toverwoord 'standaard' veel landgenoten overhaalt om hun Swift Sport in deze schetterkleur te bestellen. Het zou het straatbeeld flink opvrolijken.
Swift Sport minder vermogen dan concurrentie
Vergelijken we de Swift Sport op papier met zijn concurrenten, dan springt meteen zijn veel lagere vermogen in het oog. Tegenover de 140 pk van de Swift Sport zetten de Renault Clio RS, de Peugeot 208 GTi, de Volkswagen Polo GTI en de Ford Fiesta ST niet minder dan 200 pk. Daar tegenover staat dat de Swift Sport 200 tot 300 kilo minder met zich meesleept. Een leeggewicht van 945 kg is tegenwoordig opmerkelijk laag.Polo GTI en co. zijn sneller
In rechte lijn sprint de Suzuki Swift Sport in 8,1 tellen naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 210 km/h. Wederom blijft hij daarmee achter bij de Polo GTI en consorten. Toch behoort hij nog altijd tot de vlottere jongens op de weg. Op de N305 tussen Zeewolde en Biddinghuizen merk je dat niet zo duidelijk, maar in het bergachtige achterland van Málaga in Zuid-Spanje des te meer.
“De bochtvastheid van de Swift Sport blijkt groter dan de moed van de gemiddelde bestuurder.”

Bespaar nu tijdelijk tot 60 euro per jaar!
Voetbalhooligan in treincoupé
De bochtvastheid van de Swift Sport blijkt daar groter dan de moed van de gemiddelde bestuurder, terwijl de vering toch nog vrij comfortabel is. Hij helt daardoor iets meer over dan je zou willen, maar pas als je tekeergaat als een voetbalhooligan in een treincoupé, beginnen de banden lichtjes te kermen. Als je dan toch nog ijzerenheinig door ramt, word je getrakteerd op een voorzichtige aanzet tot onderstuur.
Flitsend schakelen
In de praktijk zullen maar weinig bestuurders hun auto zo ver pushen, want de besturing blinkt niet uit in fijngevoeligheid. Weliswaar reageren de voorwielen vrij direct op bewegingen van het stuur, maar het gevoel is wat elastiekerig. Hierdoor zal lang niet iedereen de grenzen van de auto willen of durven opzoeken. Maar mócht je de hooligan willen uithangen, dan word je daarbij van harte ondersteund door de flitsend schakelende zesbak.
Geen spannend motorgeluid
De Swift Sport is 1,5 centimeter lager dan zijn mindere broeders, daarnaast onderscheidt hij zich door een brutaal ogende, diepliggende zwarte grille, carbonlook skirts en grotendeels zwarte lichtmetalen wielen. Aan de achterkant springt de carbonlook nepdiffuser in het oog, met aan weerszijden een uitlaat met verchroomd sierstuk. Die uitlaten ogen spannender dan ze klinken. Graag hadden we wat meer plof- of bromgeluiden gehoord om de knalkleur van de lak passend te omlijsten. Ook het motorgeluid houdt zich vrij sterk op de achtergrond, we horen vooral de laagprofielbanden.
Interieur Swift Sport
De vormgeving en de materialen in het interieur zijn vrijwel hetzelfde als bij gewone Swifts, inclusief de veelheid aan goedkoop hard plastic. Uiteraard zijn de stoelen wel aangepast aan de sportieve aspiraties van de Sport en ze bieden veel zijdelingse steun. Maar voor wie niet meer moeders slankste is, zijn de zittingen te smal. Voor het oog heeft Suzuki de stoelen opgeleukt met vrolijke rode stiksels en geborduurde Sport-opschriften. De stemming wordt wat gedempt door de korte zittingen en de hoge zitpositie, maar van het leren sportstuur worden we wel weer blij. Het is lekker dik, ligt prettig in de hand en ziet er goed uit. Vervolgens houden de rode accenten rondom de tunnelconsole, op het dashboard en de armsteunen de sfeer op peil. De toerenteller heeft een grote rode ring, waardoor het lastig te zien is dat het échte rode gebied rond de 6250 tpm begint.
“Graag hadden we wat meer plof- of bromgeluiden gehoord om de knalkleur van de lak passend te omlijsten.”
Klein benzinetankje
Ook de ruimte en het comfort zijn van een heel ander kaliber dan vroeger, maar daar zijn we juist blij mee. Want ondanks de compacte buitenmaten van de Swift vinden ook langere mensen achterin een prima zitplaats, waar ze het best even zullen uithouden. Veel langer dan 500 km hoeft sowieso niet, want door het kleine benzinetankje (37 liter) zul je regelmatig een pompstation moeten bezoeken.
Veiligheidssystemen Suzuki Swift Sport
Hoe zuinig of powerful
Swift Sport lekker warme hatchback

Bespaar nu tijdelijk tot 60 euro per jaar!