Autotest | Ford Fiesta ST & Fiesta Active
Tel je even mee? De Trend, Titanium, ST-line, Vignale, Active en ST. Of je nu op chic wilt, prijsbewust of extreem veeleisend bent, er een avonturier in je schuilt of dat het jou niet Spartaans genoeg kan; voor elk type automobilist heeft Ford voortaan een Fiesta in de aanbieding. Maar van alle uiteenlopende karakters die de nieuwe Fiesta rijk is, springen er twee echt uit: de ultra-sportieve ST en de rebels getint Active. Dat vinden de Amerikanen zelf ook, waardoor ze een eigen introductiefeestje verdienen. Partytime!
De betere feestjes trap je af met champagne en sluit je af met knallend vuurwerk. Dat hoef je Ford niet te leren en zodoende glijden we eerst in de Fiesta Active. Een auto waarop wij niet gerekend hadden, eigenlijk. De SUV is immers overal om ons heen nu (Ford zelf heeft er ook drie, van compact naar groot), waardoor je zou denken dat de opgeruigde hatchback z'n beste tijd wel heeft gehad.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Ford is het daarmee oneens en verwacht juist bijzonder veel van de Fiesta Active. 'Het klopt inderdaad dat de SUV ongekend populair is. De hatchback bevat echter als klassieke carrosserievariant enkele vertrouwde eigenschappen die velen maar moeilijk willen of kunnen loslaten. Als prettig bevonden zaken die bij een SUV of crossover een beetje gemist worden. En met de Fiesta Active bieden wij de het beste van die twee werelden', aldus Ford.
Welke zaken dat zijn? Daar kom je vrij snel achter zodra je instapt. Zo voelt de zitpositie direct vertrouwd. Dieper. Actiever. Bij de Fiesta Active heb je geenszins het idee ietwat onwennig 'op de bok' te zitten zoals bij menig (compacte) SUV, waardoor het rijden als minder afstandelijk wordt ervaren. Tegelijk profiteert je wél van een beter overzicht die hoge auto's bieden. Wat twee centimeters – want dat scheelt het met de gewone Fiesta – al niet kunnen betekenen. Ook voor het in- en uitstappen, dat bij de Active gewoon net iets makkelijker verloopt.
Lekker anders
Toegegeven, voor de rest verschilt de Active nauwelijks van een Trend, Titanium of Vignale. Althans, wat betreft materialenkeuze en verkrijgbare luxe, waarmee Ford overigens niet één maar twee stappen vooruit heeft gezet. Qua aankleding daarentegen houdt de Active er een heel eigen stijl op na. Aan de buitenkant is dat natuurlijk de stoere, kunstoffen omlijsting rond de wielkasten en langs de dorpels, tezamen met de zilverkleurige skidplates. Wij raden af ermee serieus terrein op te zoeken (om pijnlijke beschadigingen te voorkomen), maar een knollenveld of romantische heide moet nog wel lukken, terwijl dit toch een rebels gezicht oplevert. Ook specifiek voor de Fiesta Active zijn de dakrails (met een maximum draaggewicht van 50 kilogram), de turbine-achtige 17 inch lichtmetalen wielen en de kleur 'Lux Yellow'.
“De feeststemming zit er meteen in. En dat is toch wat je wilt bij een auto? Zeker wanneer hij zo heet.”
Lekker anders gaat het is ook binnen aan toe, en daar is opvallend weinig voor nodig. Kleur is het enige vereiste. In tegenstelling tot de overige 'karakters' past Ford dat wel toe bij de Active en de Fiesta fleurt er zienderogen van op. De feeststemming zit er meteen in zonder ook maar een meter te hebben gereden. En dat is toch wat je wilt bij een auto? Zeker wanneer hij zo heet.
Rijden
Tijd om de 1.0 Ecoboost aan te slingeren. Met een andere motor wordt de Fiesta Active immers niet geleverd. Eveneens is er slechts één vermogensafgifte, te weten 100 pk. Althans, in Nederland. Op andere markten is de driecilinderturbo ook beschikbaar met 125 of 140 pk. Die laatste reden wij.
Of vervolgens maar meteen antwoord te geven op de denkbeeldige vraag die nu ongetwijfeld de kop opsteekt: je ervaart amper dat er 40 pk extra wordt opgediend. Volgens een woordvoerder van Ford kan dit gevoel ontstaan vanwege de gekozen versnellingsbakverhoudingen, waarbij een gunstiger brandstofverbruik het beoogde doel is geweest. Of dat gelukt is durven we niet te zeggen in het heuvelachtige Cote d'Azure waar wij rondtoerden. Wel kunnen we beamen dat de Active niets aan kracht te kort komt. Gewillig doet het meermaals bekroonde motortje z'n werk.
En het rijgedrag an sich? Grappig genoeg staat dat enigszins haaks op de naam van dit Fiesta-model. Om tot die twee centimeter aan extra bodemvrijheid te komen, monteert Ford langere veren. Andere, dempers moeten ervoor zorgen dat de Fiesta Active – vanwege z'n hogere zwaartepunt – niet neigt tot overdreven overhellen. Zo gezegd, zo gedaan, al is de Active wel degelijk bewegelijker bij openvolgende lastwisselingen dan de lagere Fiesta's. Die blijft in zulke situaties vlak en strak. Een pre van de langere veerweg is dan weer een hogere mate van comfort. Uiterst soepel drijft de Fiesta Active op z'n vergevingsgezinde vering, wat 'm tot een fijne reisauto maakt.
Maar wat ons nog het meest bijblijft is hoe stil de Fiesta Active wel niet is, ook op hogere snelheid. Afrol- en windgeluiden worden nagenoeg volledig buiten de deur gehouden. Maximaal genieten van de fijnzinnige klanken van het optionele B&O-audiosysteem is het hierdoor. Opvallend, want dit stilteniveau kunnen we ons niet herinneren van onze eerste kennismaking met de nieuwe Fiesta. Later krijgen we te horen hoe Ford dit heeft klaargespeeld, namelijk door extra isolatie toe te passen. Tip aan Ford: biedt deze mate van isolatie als optie aan op de overige modellen, want goud!
“Renault & co zullen er heel hard aan moeten trekken om de Ford Fiesta ST te overklassen. Viercilinder of niet.”
SuperTevreden
Dag twee. De dag waarvan we wisten dat 'ie een keer zou aanbreken. De dag waar enorm naar uitgekeken werd. Door alle aanwezige pers, hoe amicaal de Fiesta als Active ook is. Eindelijk kan er gereden worden met de ST. Zonder enige twijfel het feestbeest onder de Fiesta's.
200 pk, 290 Nm, een acceleratie van 0 naar 100 km/h in 6,5 seconden en een top van 232 km/h! Dit is slechts een begin. Want ook zijn er visueel overweldigende Recaro-kuipen, een handbak als enige schakelmogelijkheid en de fraaiste 18 inch wielen en koetskleur – Performance Blue – die je in tijden hebt gezien. En nog zijn we er niet. Want wat te denken van een instelbaar rijkarakter, een gelimiteerd sper tussen de aangedreven wielen en – oh jawel – launch control?! Het zit er allemaal op, al dan niet tegen een bescheiden bijbetaling, want daar heeft Ford een handje van. Het kan niet stuk. Zelfs de driecilinder in het vooronder niet…
'Driecilinder, zei je? Dat ga je niet menen?!'. Dus wel. Ford durft het aan om de Fiesta ST, een hot hatch die een naam heeft hoog te houden, uit te rusten met een been minder dan welke andere auto in deze sportieve nicheklasse. En vertrouw op ons: daar hoeft je geen seconde rouwig om te zijn.
Nou ja… de ST-kenner voor een halve tel misschien. Maar alleen die zal ervaren dat het opgefokte Ecoboost-motortje net een tandje minder hitsig is dan de oude, geblazen viercilinder. Het is marginaal en enkel merkbaar wanneer er maximaal wordt gasgegeven. Waar de oude Fiesta tegen het naderen van het rood nog een laatste ademteug kon nemen voor een davende krachtexplosie, begint de nieuwe ST ietwat blauwtjes aan te lopen. Een kniesoor die daarover zal vallen, maar we willen het toch even aangestipt hebben.
Voor de rest is de nieuwe Fiesta ST in alles de betere. En dat wil wat zeggen, want de vorige generatie was al zo goed en lekker rij-ijzer. De beste in z'n klasse, volgens velen. Of de nieuwe ST dat ook weer is, daar komen we later op terug, zodra de concurrentie ook z'n nieuwe generatie is ingegaan (iets met appels en appels). Maar tot dusver zijn we supertreden en zullen Renault & co er heel hard aan moeten trekken om de Ford Fiesta ST te overklassen. Viercilinder of niet.
Pret gekletter
Hoor dat! Uit een driecilinder! Je gelooft je eigen oren niet als je hoort welke furieuze symfonieën de Fiesta ST uit z'n uitlaat kan laten komen. Menig zes- en sommige achtcilinders lukt dit niet eens, en daarmee overdrijven we echt niet. Het klettert, het knalt en het resoneert alsof er een oorlog wordt bevochten die moet en zal gewonnen worden. Ook vanbinnen is dit goed hoorbaar, hetzij ietwat kunstmatig versterkt via de speakers van het audiosysteem. Maar Ford heeft in tegenstelling tot de Active dan ook juist isolatie weggelaten zodat de decibellen makkelijker doorkomen. Met speels gemak sleurt de Fiesta ST je hiermee mee in z'n feestwereld.
High five
Een onvergetelijke fuif is het. Van de drie rijmodi is Track (naast Normal en Sport) de meest asociale. Daarin gaan alle remmen letterlijk los. Tractie control gaat uit en ESP grijpt alleen in wanneer het noodlottig wordt. Maar dan moet je wel heel gek doen. De mechanische grip is ongekend, mede dankzij het sperdifferentieel dat de aandrijfkrachten optimaal verdeeld tussen de voorwielen, en de voortreffelijke Michelin Pilot Super Sport. Grip, grip en nog meer grip. Loeihard kun je met de Fiesta ST een bocht induiken zonder zorgen dat 'ie over de voorwielen wegglijdt. Wie dat met veel bezieling doet, wordt beloond met een 'high five' van een loskomend achterwiel of zelfs een kwispelende staart. Een Drift Mode zoals de Focus RS die heeft is niet nodig.
Tjonge, jonge, wat een magnifiek karretje dit. Alleen die prijs… 32.950 euro wanneer voorzien van het Performance Pack (Quaife Limited Slip Differential, Launch Control en Performance Shift Lights). Het klopt dus echt: de leukste dingen in het leven kosten nu eenmaal geld.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.