Marktplaats: droomauto's voor winnaars eindejaarsloterij
Het einde van 2020 nadert en van terugblikken worden we niet vrolijk. Vooruitkijken dan maar, en dromen van auto's die we kunnen kopen als we de jackpot van de eindejaarsloterij winnen! Op Marktplaats.nl gaan we shoppen vanaf ongeveer een ton.
Nederlanders heten een nuchter volkje te zijn. Maar ondertussen doet twee derde van ons minstens één keer per jaar mee aan een grote loterij. Terwijl iedereen weet dat de kans op een grote prijs minimaal is. Om iets preciezer te zijn: die schommelt rond de 1 op 800.000. Vooral eindejaarstrekkingen kunnen op massale deelname rekenen. Blijkbaar is dit de periode van het jaar dat we naast goede voornemens ook grote dromen koesteren.
Droomoccasions
Behalve een privéjacht, een villa met zwembad en een wereldreis, staat bij veel loterijdromers een mooie auto op het verlanglijstje. Als je een dure auto wilt kopen, hoeft dat niet per se een splinternieuwe te zijn. Zeker in de droomautodivisie hebben occasions vaak een lage kilometerstand, een met Zwitserse precisie ingevuld onderhoudsboekje en worden ze altijd door een specialist gewassen en gepoetst. Dus waarom zou je een fabrieksnieuwe auto kopen als je tonnen in je zak kunt houden met een tweedehands pareltje? Zo houd je geld over voor óf nog een droomauto, óf een tweede huis met zwembad.
Out of the box
Als je iemand vraagt naar zijn of haar droomauto, worden steevast merken als Ferrari, Rolls-Royce en Porsche genoemd. Daarom gunnen we ze zeker een plekje in onze eregalerij. Maar out of the box is ook veel moois te koop. We hebben het niet alleen over jong gebruikte modellen, maar ook over exclusieve klassiekers om van te watertanden. Behalve mooi, zijn ze vaak ook nog eens waardevast - en zo kun je je droomauto rationeel legitimeren. Dat scheelt herrie in de tent! Dat is wel zo prettig, al heb je dan 24 kamers in je droomvilla en een tuin waarin je je urenlang kunt verstoppen ...
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Rolls-Royce Phantom - 2004 - 43.307 km - € 108.800
Al ruim een eeuw is Rolls-Royce hét merk van de steenrijken der
aarde. Vroeger reden vooral adellijke grootgrondbezitters
in 'de beste auto ter wereld'. Maar de adel raakte in verval en het oude geld ging op aan het onderhoud van bouwvallige kastelen
en paleizen.
Toch heeft Rolls-Royce nog nooit zo veel auto's verkocht als de
laatste decennia. Tegenwoordig zit de klandizie vooral in de hoek
van het nieuwe geld. Zeker Russische 'zakenlui', oliesjeiks, rappers
en topvoetballers vertonen zich graag in een Rolls. Voor zover zij in Nederland wonen, moeten ze 5,5 ton op tafel
leggen - of eronderdoor schuiven - voor een nieuwe Phantom.
Daar koop je geen villa in het Gooi voor, maar op de huizenmarkt
van Noordoost-Groningen kom je een heel eind. Als jij je met je
winnende miljoenenlot graag onder de nieuwe rijken schaart, heb je genoeg
aan een dikke ton. Daarmee tik je deze Phantom uit 2004 op de
kop. Het nieuwe model lijkt er nog sprekend op. Er is dus geen
hond die in de gaten heeft dat je in een youngtimer rijdt. En wat
dan nog: die 6,7-
liter V12 met 460 pk neemt niemand je af. Alleen
wordt het thuis geheid bonje. Want wie mag er sturen en wie mag
op het duimendikke leer van de achterbank zitten om champagne
te drinken en naar het Mercedes-plebs te zwaaien?
Wat zou het eigenlijk kosten om een Rolls-Royce te verzekeren?
+ Je voelt je de koning te rijk
- Er worden wel voetbal- of rap-skills van je verwacht
Ferrari 458 Italia - 2011 - 45.375 km -
€ 167.700
Op de redactie van Auto Review hebben we regelmatig dure en exotische auto's te logeren. Daarbij hebben we gemerkt dat er eigenlijk geen merk is dat zo'n magische uitwerking op de buitenwereld heeft als Ferrari. Hou je wel van een beetje aandacht, of wil je in de nieuwe villawijk versneld kennismaken met de buren? Dan is deze Ferrari 458 Italia het ideale middel. Uiteraard is-ie rood en ook alle andere Ferrari-ingrediënten zijn aanwezig. Om te beginnen ligt er een centraal geplaatste, atmosferische V8 hitsig in je nek te hijgen. Hij is je continu aan het opjuinen om de naald van de gele toerenteller richting de 9000 toeren te jagen. Zo krijgen alle 570 pk's vrij baan naar de 20-inch achterwielen. Doe het dan, doe het dan! Neem plaats in de carbon sportstoel, snoer jezelf vast met de racegordel en selecteer met de manettino op het stuur de gewenste rijstand. Mocht je alle elektronische waakhonden willen uitzetten, volg dan eerst een rijvaardigheidscursus. Anders eindig je bij nat weer zomaar in de rododendron van je buurvrouw. Wanneer je het rode monster goed onder controle hebt, is het leuk om hem af en toe uit te laten tijdens trackdays. Verder ben je in Nederland gedoemd tot kalme showritjes met af en toe een orgastisch klinkend en voelend (tussen)sprintje. Maar blijf opletten,
want ook met een uitgelopen 'nultothonderdje' kun je in vijf tellen je rijbewijs kwijtraken ...
Wat zou het eigenlijk kosten om een Ferrari te verzekeren?
+ Ferrari-magie
- Je moet altijd op je tellen passen
Maserati Levante S 3.0 V6 - 2019 - 14.526 km - € 110.945
Ga in een dure wijk rond halfnegen in de ochtend eens bij een basisschool kijken. Dan zie je dat ook de rijke medemens een gemiddelde smaak heeft. De Anna-Victoriaatjes en Roderickjes worden steevast afgezet door Porsches Cayenne, Range Rovers Velar en Tesla's Model X. Af en toe signaleer je een dissidente ouder in een BMW X5, -6 of -7 en een tot het veganisme bekeerde bakfietsvader. Maar hoe vaak zie je een Maserati Levante langskomen? Bijna nooit! Met deze Italiaanse super-suv laat je zien dat je niet zo van de dertien-in-een-dozijnbakken bent, maar er een geheel eigen smaak op nahoudt. De drietand in de grille is het meest in het oog springende ID van de Levante, maar ook als je hem niet ziet, is hij uit duizenden herkenbaar. Hoe de Maserati-mannen het flikken weten we niet, maar het geluid dat uit de vier vuistdikke uitlaten komt, is bloedstollend. Ja, ook als er geen V8 onder de kap ligt, maar 'gewoon' een dubbel geblazen V6. Zoals bij deze sneeuwwitte Levante. Met zijn 430 pk rammerdebamt hij in iets meer dan 5 seconden naar de 100 km/h. Ondertussen genieten jij en jouw Daan en Sanne van de overvloedige ruimte, het weldadige leer en het fraaie klokje op het dashboard. Soms is geluk heel gewoon - voor een nieuwbakken miljonair.
Wat zou het eigenlijk kosten om een Maserati te verzekeren?
+ Als nieuw, maar dan 50 mille goedkoper
- Een V8 is nog gaver
Porsche 911 Turbo (930) - 1987 - 137.913 km - € 125.000
Veel auto's in dit bericht worden aangeboden voor prijzen die ver onder de nieuwwaarde liggen. Bij deze klassieke Porsche 911 Turbo is het tegendeel het geval. En dat terwijl hij in 1987 ook al peperduur was. Hij kostte bijna anderhalf keer zoveel als een gewone Elfer en dat was niet voor niets. Als enige Porsche 911 werd de Turbo met de hand gebouwd. Bovendien had-ie natuurlijk een joekel van een turbo, die het vermogen opjoeg tot 300 pk - destijds een mijlpaal. De gevleugelde barbecue boven de achterwielen moet de auto stevig op het wegdek drukken. Toch gedraagt de eerste Porsche 911 Turbo (ook bekend als 930) zich op nat wegdek minder voorspelbaar dan een kat in het nauw met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis. Sommigen vinden dat eng, anderen raken er juist door gefascineerd. Denk niet: nou, dan laat ik het ESP gewoon aan staan, want die elektronische assistent kwam pas jaren later. ABS? Niet thuis. Airbag? Nope! Een vijfde versnelling? Helaas, pindakaas. Hoewel, ook in het hoogste (vierde) verzet trekt de 930 Turbo als een sledehond die bij de volgende iglo een gewillig teefje ruikt. Nooit zul je de eerste rit in deze vrijgevochten turbobeul vergeten. Al was het maar vanwege de raspende en ongezuiverde boxerkreten die hij slaakt. Dat doet-ie trouwens via één enkele uitlaat, maar wel eentje van het formaat hellepoort. Wat een icoon!
Wat zou het kosten om een klassieke Porsche te verzekeren?
+ De stoerste 911 ooit
- ABS en ESP zijn zo gek nog niet
Audi RS 6 Avant - 2018 - 26.459 km - € 109.800
Als nieuwbakken miljonair maal je natuurlijk niet om de hemelhoge verzekeringspremie van de Audi RS 6 Avant. Aan de andere kant wil je natuurlijk wel langer dan drie dagen van deze 605 pk sterke alleskunner kunnen genieten. Daarom raden we je een kasteel met slotgracht, ophaalbrug, een alarmsysteem en een dozijn bloeddorstige waakhonden aan. De RS-modellen van Audi behoren immers tot de meest gestolen auto's van ons land. De dieven zijn meestal geen baldadige jongens die de auto na een rondje joyriden met tikkende V8, maar smetteloze koets weer bij je terugbezorgen. Meestal zijn het gewetenloze gangsters die de Audi RS 6 als ideale vluchtauto zien na het plegen van overvallen en ramkraken. Helaas heeft de Audi RS 6 hierdoor een twijfelachtige reputatie gekregen. Wees dus niet verbaasd als de deftige nieuwe buurtgenoten je met scheve ogen aankijken wanneer je voor het eerst komt aanrijden. Afgezien van het foute imago is zo'n Audi RS 6 Avant een geweldige auto. Hij combineert brute looks met een enorme kofferbak (565 tot 1680 liter), vijf zitplaatsen, een honderdsprint van 3,7 seconden en een top van 250 km/h. Eigenlijk is dit de enige auto die je ooit nodig hebt. Toch hebben we een minpuntje gevonden: de Mercedes-AMG E 63 S Estate heeft 7 pk meer - ai!
Wat zou het kosten om een Audi RS 6 te verzekeren?
+ Imposante alleskunner
- Ook populair onder foute types
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.