Eerste review: Audi RS 6 Avant (2020)
Audi viert 25 jaar RS. En hoe! De fabrikant uit Ingolstadt trakteert ons op de nieuwe Audi RS 6 Avant. En die overtreft al zijn voorgangers.
Wat valt er op aan de Audi RS 6 Avant?
Kijk zelf: álles valt op! En misschien nog wel méér doordat - afgezien van de gepolijste spaken in de giga-wielen en de enorme rode remklauwen om de carbonkeramische remschijven - alles in het zwart is uitgevoerd. Hoe de Audi RS 6 Avant op zijn 22-inch lichtmetaal staat, hoe zijn spatborden uitpuilen, hoe de dikke ovale uitlaatpijpen uit de achterbumper steken, hoe wijd open de neusgaten in de voorbumper staan gesperd, hoe vanuit de motorruimte een onheilspellend gerommel klinkt – maar vooral het gemak waarmee de twinturbo-V8 deze loodzware stationwagon (schoon aan de haak weegt hij toch 2050 kilo) richting einder laat denderen ... Eén al indrukwekkendheid! Met de Audi RS 6 Avant voor de deur, ben je verzekerd van heel veel buurjongetjes die hun vette vingers op het donker getinte glas en het gespierde plaatwerk plakken.
Wat is er goed aan de Audi RS 6 Avant?
Met zo’n geweldige motor, zo’n hoog vermogen (600 pk) en zulke fantastische prestaties, is er weinig wat in of op of aan de Audi RS 6 Avant als storend kan worden ervaren. Wanneer je de RS 6 - zoals wij - maar een paar dagen tot je beschikking hebt, wil je de auto tot het uiterste beleven, je laven aan het onuitputtelijke acceleratievermogen en je oren laten strelen door het gebulder van de dubbelgeblazen V8-motor. Meer van dit! Méér!! En dat desnoods samen met vier van je vrienden, want de RS 6 Avant is net zo ruim en praktisch als de auto die de basis van al dit geweld vormt, de Audi A6 Avant. Dan ga je toch geen tijd verspillen aan zoiets onbenulligs als minpunten?
Wat kan er beter aan de Audi RS 6 Avant?
Zie de vraag hierboven.
Wanneer komt de Audi RS 6 Avant en wat is zijn prijs?
Als je goed luistert, hoor je de Audi RS 6 Avant heel in de verte blaffen en blèren. Als het geluid aanzwelt, dan komt-ie jouw kant op. En daar is hij ... inmiddels alweer over de horizon verdwenen. Als de bestuurder de RS 6 Avant uit eigen zak heeft betaald, dan is deze persoon minstens 185.920 euro lichter. Dat is exclusief 12.603 euro voor de carbonkeramische remschijven en 6512 euro voor het optiekpakket met sierdelen in carbon en hoogglans zwart waarmee de testauto (onder meer) is voorzien.
Wat vind ikzelf van de Audi RS 6 Avant?
Ik ben onder de indruk. Applaus voor de geweldige, 600 pk sterke V8-motor, die met zijn twee turbo's in staat is om de ruim twee ton wegende mastodont in slechts 3,6 seconden naar de 100 te laten vlammen. En een diepe buiging voor het gemak waarmee deze grote stationwagon met zijn vierwielbesturing zich met hoge snelheid door een bocht laat dirigeren. De RS 6 Avant is een ronduit indrukwekkende auto. Een geweldenaar. Een hoogtepunt in 25 jaar Audi RS-geschiedenis. Oh, trouwens: in de juni-uitgave van Auto Review meten we de nieuwe RS 6 Avant ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van het RS-label met twee illustere voorgangers. Dat je het alvast weet!
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.