Tijdelijk korting op al onze abonnementen
De huidige Peugeot 408 werd in 2022 geïntroduceerd. De meest recente versie dateert uit 2024.
De 408 is een auto uit het C-segment. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Ford Focus, Kia Ceed, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308 en Toyota Corolla.
De Peugeot 408 is beschikbaar als hatchback.
De 408 is 4.687 mm lang en dat is langer dan gemiddeld voor een auto in het C-segment. De breedte bedraagt 1.848 mm en de 1.478 mm.
De wielbasis van de 408 bedraagt 2.787 mm. Hoe groter de afstand tussen de voor- en achteras, des te meer beenruimte op de achterbank je over het algemeen hebt. Een wielbasis van 2.787 mm is meer dan gemiddeld.
Het leeggewicht is 1.444 tot 1.779 kilo. De maximale toegelaten massa (het maximale gewicht wat de auto, inclusief brandstof, passagiers en lading mag wegen) is 2.250 kilo.
De Peugeot 408 heeft een ondergemiddeld grote kofferbak. In zijn bagageruimte past 471 liter met alle zitplaatsen bezet, of 1.611 liter wanneer je de achterbank neerklapt.
Voor de aandrijving is de 408 verkrijgbaar met benzine, benzine hybride en elektrisch 100%.
De benzine-uitvoering van de 408 heeft een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km of 1 op 16,7. Op een volle tank van 52 liter rijdt hij ongeveer 867 kilometer.
Actieradius | 867 km |
---|---|
Verbruik |
6,0 l/100 km
1 op 16,7 |
De elektrische 408 heeft volgens fabrieksopgave een actieradius van 453 km. Maar in de praktijk komt het uit op 296 km. Dat is ook niet zo gek als je kijkt naar het stroomverbruik van 21,0 kWh/100km. Terwijl er in de folder 12,0 kWh/100km staat.
Fabriek | Praktijk | |
---|---|---|
Actieradius | 453 km | 296 km |
Verbruik | 12,0 kWh/100km | 21,0 kWh/100km |
De hybride Peugeot 408 is beschikbaar met een benzinemotor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor, die tijdens het rijden energie opwekt bij het remmen en uitrollen van de auto. Een hybride auto combineert het beste van twee werelden: de grote actieradius van een brandstofauto, met de soepele aandrijving en extra zuinigheid van de elektromotor.
De hybride Peugeot 408 is een plug-in hybride. Wat betekent dat de batterij ook met een stekker opgeladen kan worden. De batterij heeft een capaciteit van 12,4 kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 14,4 kWh per 100 kilometer, haalt hij een actieradius van 64 kilometer. Dit ondersteund de brandstofmotor. De brandstoftank heeft een inhoud van 40 liter.
Capaciteit batterij | 12,4 kWh |
---|---|
Gemiddeld verbruik elektrisch | 14,4 kWh / 100km |
Actieradius elektromotor | 64 km |
Tankinhoud | 40 liter |
Laadsnelheid | 90 km/h |
---|---|
Oplaadtijd | 5 uur |
Snellaadvermogen | 120 kW |
Snellaadtijd | 23 minuten |
De elektrische 408 heeft een snellaadvermogen van maximaal 120 kW. Je hoeft slechts 23 minuten te wachten voor je accu weer voor ongeveer 80% is gevuld, en je de reis weer kunt vervolgen. Aan een gewone laadpaal moet je 5 uur geduld hebben.
Min | Max | |
---|---|---|
Vermogen | 136 pk | 214 pk |
0 naar 100 km/h | 10,4 sec. | 7,2 sec. |
Topsnelheid | 210 km/h | 160 km/h |
Qua prestaties heeft de 408 voor ieder wat wils. De braafste 408 heeft 136 pk, sprint in 10,4 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 210 km/h.
De meest sportieve 408, met 214 pk, klaart de standaardsprint in 7,2 seconden en tikt een topsnelheid van 160 km/h aan.
De Peugeot 408 prijs begint bij € 38.950. Voor de meest uitgebreide en sterke variant, loopt de prijs op naar € 49.950. Bekijk hier alle Peugeot 408 prijzen.
Schieten deze aanschafprijzen je budget net voorbij? De 408 is ook beschikbaar als private lease. Kijk hier voor de beste Peugeot 408 private lease deals.
Auto Review heeft de Peugeot 408 uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.
Lees hier het laatste Peugeot 408 nieuws van Auto Review
Ook in deze artikelen komt de Peugeot 408 voorbij: