Naar deze 3 letters kijken Porsche-liefhebbers reikhalzend uit
Je hebt er een jaar op moeten wachten, maar de in mei vorig jaar gefacelifte Porsche Cayenne is vanaf nu leverbaar als GTS. Deze nóg sportievere uitvoering van de Porsche Cayenne heeft als vanouds een broertje dood aan elektrificatie.
Eerst een klein geschiedenislesje: Porsche-liefhebbers maken een vreugdedansje bij het horen van de letters GTS. De afkorting staat voor Gran Turismo Sport en is voorbehouden aan de puurste uitvoering van een bepaald Porsche-model. Denk aan een raceauto voor de openbare weg. Het eerste model dat de inmiddels befaamde letters droeg, was de Porsche 904 Carrera GTS uit 1963. Porsche wilde de raceauto geschikt maken voor de openbare weg, voegde een beetje comfort en een kentekenhouder toe, en de GTS was geboren.
Tegenwoordig gebeurt met de GTS-modellen het omgekeerde; om de drie letters te verdienen wordt een straatmodel juist meer geschikt gemaakt voor het circuit. Dat is ook met de nieuwe Porsche Cayenne GTS gebeurd. Die is uitgerust met een 4,0-liter V8 met twee turbo's en 500 pk, 26 pk meer dan de Cayenne S en 40 pk meer dan de vorige GTS. Ook het maximumkoppel is gestegen, van 620 naar 660 Nm. De Duitse SUV accelereert in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 275 km/h.
Cayenne GTS niet de snelste
Duizelingwekkende cijfers, maar hiermee is de Porsche Cayenne GTS niet de snelste versie die je kunt kopen. Die eer is weggelegd voor de Cayenne Turbo E-Hybrid die een topsnelheid heeft van 295 km/h en nog rapper naar 100 km/h sprint, namelijk in 3,7 seconden. Maar bij een GTS gaat het niet om de harde cijfers, maar om de wegligging. Het GTS-chassis ligt dan ook 10 mm lager en is meer op dynamiek afgestemd. Zo komen de fuseelagers op de vooras van de Cayenne Turbo GT, een uitvoering die Porsche in Europa niet levert.
Liever asfalt dan terrein
De Porsche Cayenne GTS is verder standaard uitgerust met adaptieve luchtvering met Porsche Active Suspension Management en Porsche Torque Vectoring Plus. Porsche benadrukt dat alle chassiscomponenten en controlesystemen dusdanig ontworpen zijn om de wegprestaties op het asfalt te optimaliseren. Het merk belooft een grotere wendbaarheid en een uitzonderlijke rijdynamiek. Een vierwielaangedreven SUV die zich meer thuisvoelt op het circuit van Zandvoort dan in het terrein van de Beekse Bergen.
Er komen vast nog meer uitvoeringen van de Cayenne, met onze gratis wekelijkse nieuwsbrief blijf je op de hoogte.
GTS: Ander design
De Porsche GTS-modellen hebben een iets afwijkend design. De Cayenne GTS herken je aan zijn andere neus met werkelijk een enorme zwarte grille met grotere luchtinlaten, donker getinte HD-matrix ledkoplampen (met elk 64.000 pixels!) en achterlichten, en felrode remklauwen. Het Sport Design-pakket is standaard en dat betekent in hoogglans zwart gespoten dorpels, wielkastverbreders en raamomlijsting. De vier dikke uitlaatpijpen waren voorheen ook zwart, maar zijn tegenwoordig bronskleurig. De 21-inch RS Spyder Design-wielen zijn gelukkig niet bronskleurig maar in antraciet gespoten.
In het interieur zijn de hemelbekleding, armsteunen, deurpanelen en het middenstuk van de achtvoudig verstelbare sportstoelen bekleed met Race-Tex, feitelijk stof maar met een sportievere look. De zijwangen zijn verhoogd voor meer zijdelingse steun in snel genomen bochten. Wie nog minder SUV en meer raceauto wil, kan bijbetalen voor een lichtgewicht dak, een diffuser van koolstofvezel en minder isolatie. Jawel, bijbetalen zodat er iets wordt weggelaten; alleen Porsche komt ermee weg.
Porsche Cayenne GTS prijs
De nieuwe Porsche Cayenne GTS is per direct te bestellen en staat vanaf deze zomer bij de dealer. De Porsche Cayenne GTS heeft een vanafprijs van 225.300 euro, de Porsche Cayenne GTS Coupé is leverbaar vanaf 229.700 euro.