Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper - en hoe zit dat met andere populaire auto’s?

Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?

Wij denken vaak dat auto’s in Nederland veel duurder zijn dan in onze buurlanden. Zo niet de nieuwe Kia Niro EV. Die is in Duitsland flink duurder dan in Nederland en België. Toch betalen onze oosterburen er minder voor. Hoe zit dat? En hoe staat het met de prijzen van andere auto’s in de top 5 van de verkooplijst?

Het leek allemaal zo mooi toen Kia in het voorjaar de nieuwe Niro aankondigde. De prijzen van alle versies bleven gelijk! Maar er is een nijpend tekort aan accu’s en de grondstofprijzen blijven maar stijgen. De prijzen van de Niro EV gingen zelfs met 2000 euro omhoog naar 41.995 euro. En als we nu in de Nederlandse Kia-prijslijst kijken, dan zien we zelfs een bedrag van 43.795 euro achter de elektrische Kia Niro staan!

Kia Niro EV in Duitsland duurder, toch betaal je minder

In Duitsland maken ze het nog veel bonter. Daar kost de Kia Niro EV 47.590 euro, en is-ie dus 3795 euro duurder dan hier! Toch betalen de Duitsers er minder voor. Want terwijl hier de subsidiepot voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s allang leeg is, kunnen Duitse EV-kopers tot 2023 nog 9000 euro aan ondersteuning incasseren. En dan kost de populaire elektrische Kia Niro nog ‘maar’ 38590 euro. Het lijkt er een beetje op alsof de Duitse Kia-importeur dat stiekem heeft ingecalculeerd.

Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?

Prijzen Kia Niro België

België kent geen rijkssubsidie voor particulieren die een elektrische auto aanschaffen. Wel zijn er gemeenten die EV-kopers financieel ondersteunen. Daarnaast zijn elektrische auto’s in Vlaanderen vrijgesteld van verkeersbelasting. Dat is alles. En dan noemen de Belgen ons gierig … Eventuele gemeentelijke subsidies uitgezonderd, betalen onze zuiderburen momenteel 43.990 voor een nieuwe elektrische Kia Niro – 195 euro meer dan wij in Nederland. De Kia Niro HEV (hybride) en Niro PHEV (plug-in hybride) zijn in Nederland duidelijk duurder dan bij de buren.

Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?

Prijsvergelijking populaire modellen

Hoe zit dat eigenlijk bij andere auto’s? Voor een beknopte vergelijking nemen we behalve de Kia Niro de andere vier bestverkochte auto’s in Nederland en zetten de vanafprijzen op een rijtje. Indien van toepassing – en dat is het best vaak bij auto’s in de top 5 – kijken we ook naar de verschillende aandrijflijnen. Daarbij valt op dat de verschillen best meevallen. Als we de officiële prijzen als uitgangspunt nemen, zonder eventuele subsidies, zijn vooral elektrische auto’s en (stekker)hybrides in Nederland niet of nauwelijks duurder dan in onze buurlanden.

Kia Picanto in Duitsland 17 procent goedkoper

Bij modellen zonder stekker is dat vaak een ander verhaal. Zo is de goedkoopste Kia Picanto in Nederland bijna 3000 euro – oftewel 17 procent - duurder dan in Duitsland! Ook Belgische Picanto-kopers zijn goedkoper uit.

Kun je al die prijsverhogingen niet bijhouden?

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Met onze nieuwsbrief krijg je de belangrijkste in je digitale brievenbus.

Duitse instap-208 met meer vermogen

Tot en met de augustusmaand, is de Peugeot 208 de bestverkochte auto van Nederland. Een 208 op benzine heeft in Nederland officieel nog een vanafprijs van 21.630 euro. Maar de prijslijst vermeldt wel een voorbehoud: “Deze versie gaat uit productie. December 2022 is de laatste productiemaand. Raadpleeg uw dealer of deze versie nog leverbaar is.” Zekerheidshalve gaan wij daarom uit van de nieuwe prijs van 22.630 euro.

Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?
Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?
Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?

In België kost dezelfde Peugeot 208 PureTech 75 momenteel 21.715 euro. Wanneer we de Duitse prijs van de Peugeot 208 zien, geloven we onze ogen niet. Is-ie daar echt duurder? Ja, alleen krijg je voor 23.350 euro de PureTech 100, de 100 pk sterke turboversie. Met een iets luxere uitrusting bovendien. Die kost in Nederland dan weer 25.560 euro.


Schokkende prijsverschillen

Bij de Opel Corsa vallen de verschillen voor alle variante best mee, maar bij de Volvo XC40 fluctueren de prijzen weer flink. In Nederland is de benzineversie T2 verreweg het duurst. De Belgen halen je daarentegen het vel over de neus als je een plug-in hybride Volvo XC40 koopt.

Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?
Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?
Prijzen Kia Niro EV (2022): duurder in Duitsland, maar toch goedkoper en hoe zit dat met andere populaire auto’s?

Je zou bijna gaan denken dat het een mythe is dat auto’s in Nederland veel duurdere zijn dan in België en Duitsland. Totdat we de prijzen van drie stekkerloze auto’s met een béétje, of veel meer vermogen erbij pakken. Dan zijn de prijsverschillen juist schokkend! Bekijk de onderstaande tabel en huiver.

NL

BE

  DE 

Peugeot 208

22.630

21.715

      23.350*

Peugeot e-208

31.050

35.815

      35.350

Kia Niro HEV

34.695

29.990

      30.690

Kia Niro PHEV

39.695

38.790

      36.690

Kia Niro EV

43.795

43.990

      47.590

Kia Picanto

16.495

14.290

      13.690

Opel Corsa 1.2

21.499

21.400

      20.440

Opel Corsa-e

33.999

34.350

      33.895

Volvo XC40 T2

44.495

37.050

    36.350

Volvo XC40 T4 PHEV

46.995

53.850

    46.900

Volvo XC40 Electric

46.995

50.750

    46.900

BMW M3

123.063

87.050

    71.300

Mazda CX-5

37.590

31.090

    29.590

Porsche Cayenne

140.000

87.377

    82.909

*PureTech 100 Allure

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties