Mercedes-AMG GT73e wordt 800+ pk sterke plug-in hybride
Een atmosferische achtcilinder is heerlijk. Een twinturbo V8 ook. Maar toch zit er voor Mercedes-AMG niets anders op dan te elektrificeren. De aankomende Mercedes-AMG GT 73e 4Matic 4-Door (bekt lekker … not!) krijgt daarom een plug-in hybride-aandrijflijn met een vermogen van meer dan 800 pk en 1000 Nm koppel.
Mercedes-AMG gaat elektrisch. Er komen performanceversies van de volledig elektrische Mercedes EQ-modellen, zoals de aankomende EQE en EQS. De bestaande AMG's krijgen een plug-in hybride-aandrijflijn. Later dit jaar onthult de sportieve tak van Mercedes-Benz bijvoorbeeld de AMG GT73e 4Matic 4-Door. Die combineert een V8 met een elektromotor voor een gecombineerd vermogen van 817 pk en 1000 Nm koppel. Daarmee gaat hij in 3,0 seconden naar 100 km/h. Later komt dezelfde aandrijflijn ook in de Mercedes-AMG S 73e en SL 73e te liggen.
Mercedes-AMG C63 krijgt viercilinder turbomotor
Opzienbarender is misschien nog wel dat de nieuwe Mercedes-AMG C 63 niet langer een achtcilinder heeft, zoals de laatste vijftien jaar het geval was. De Mercedes-AMG C 63e debuteert begin 2022 en heeft een viercilinder turbomotor (die uit de Mercedes-AMG A 45) met plug-in techniek. Hij is ruim 500 pk en 700 Nm sterk. Over de elektrische actieradius van zowel de GT 73e als C 63e spreekt Mercedes niet. Wel benadrukt de fabrikant dat de focus bij beide modellen duidelijk op de prestaties zal liggen, niet op de elektrische range.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.