Column - 2020 was het jaar waarin de stekker won
Eind december, dus lijstjestijd. Tussen mijn zevenentwintig inzendingen voor de Top 2000 zit geen autonummer als Radar Love van Golden Earring of Highway to Hell van AC/DC, maar wel het liedje dat 2020 als autojaar het beste symboliseert: Here’s Where the Story Ends van The Sundays. Want 2020 was een overgangsjaar, waarin de elektrische aandrijflijn het overnam van de benzinemotor, die in steeds meer landen vanaf 2030 wordt verboden.
Natuurlijk heeft de elektrische auto nog een lange weg te gaan, zowel op het gebied van actieradius, laadsnelheid als verkoopaantallen. In Nederland rijden nu iets meer dan 9 miljoen personenauto’s rond, waarvan slechts 150.000 volledig elektrisch zijn. Maar toch … De voorbije twaalf maanden waren een keerpunt. En dat is te zien aan mijn twee favoriete auto’s van het jaar: de Porsche 718 Cayman GT4 en de Porsche Taycan 4S.
Twee sportwagens: de een 'ouderwets', de ander elektrisch
Die eerste is een hardcore circuitwapen met een tot 8000 toeren opspoelende zescilinder boxer. Geen turbo’s, geen hybridetechniek, gewoon een eerlijke, ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor, met een maximumvermogen dat pas bij 7600 toeren los komt. Die tweede is het bewijs dat een elektrische auto een echte Porsche kan zijn. Een Tesla Model S gaat hard, zeker in Ludicrous Mode, maar een Taycan gaat ook nog eens een bocht om, als het moet zelfs rondenlang op een racebaan.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Belangrijkste auto's van 2020? Volkswagen ID.3 en Polestar 2
De fijnste vierwielers die ik dit jaar heb gereden, staan voor twee uitersten van het automobiele spectrum. Zijn het daarmee de belangrijkste auto’s van 2020? Nee, beslist niet. De Volkswagen ID.3 schiet mij te binnen, en ook de Fiat 500e, Peugeot e-208 en Polestar 2. Modellen die de acceptatie van EV’s weer iets verder hebben gebracht / gaan brengen. Want of je nou pro-elektro bent, of niet, 2021 gaat hét jaar van de stekker worden.
Dacia Spring wordt de goedkoopste elektrische auto op de markt
Er staan zoveel elektrische auto’s op de lanceerkalender, dat ik niet weet waar ik moet beginnen. De Volkswagen ID.4 gaat een bestseller worden, dat kan bijna niet anders, maar ik ben eigenlijk nog veel benieuwder naar de nieuwe Jaguar XJ (die alleen als EV leverbaar wordt) en de Dacia Spring. Volgens het Roemeense merk gaat dat de goedkoopste elektrische auto op de markt worden. En dat is mooi, want dan heb je tenminste écht iets aan die miezerige 4000 euro overheidssubsidie voor particulieren.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.