Volvo 40.2 Concept - Ja, de Polestar 2 is een 'afdankertje' van Volvo
De Volvo V40 verkocht in Nederland meer dan uitstekend. Zijn opvolger 40.2 was al bijna klaar, maar kwam er uiteindelijk niet. De schuldige? Polestar ging met het ontwerp aan de haal.
We geven toe dat we sceptisch waren toen we voor het eerst hoorden over Polestar. Wéér een nieuw automerk, waarom zou Volvo zijn elektrische auto's niet gewoon onder zijn eigen merknaam uitbrengen? Dat was zo'n drie jaar geleden, toen we wel vaker diep zuchtten. In korte tijd kwamen er ineens drie automerken bij die eerst een submerk van een bekende fabrikant waren. DS werd losgekoppeld van Citroën (tot nu toe zonder succes), Cupra werd een sportief merk zonder Seat-badges (ooit een Cupra in het echt zien rijden?).
Bij Polestar, ooit het performance-merk van Volvo, fronsten we ook onze wenkbrauwen: zou het publiek echt liever dit nieuwe Chinese merk willen kopen dan een degelijke Zweedse Volvo? De Nederlandse Volvo-liefde grenst immers aan adoratie. Toch lijkt de strategie te werken. We merken het op Autoreview.nl: elk miniem artikel over Polestar, wordt aandachtig gelezen door duizenden paar ogen.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.
Volvo 40.1 werd Volvo XC40
De huidige modellen van Polestar hebben nog wel Zweedse wortels. De Polestar 1 is gebaseerd op de Volvo Concept Coupé, een studiemodel dat al in 2013 op autobeurzen te bewonderen was. Dat de Polestar 2 ook een Volvo-voorganger heeft, is minder bekend. Het gaat om de Volvo 40.2, die in 2016 werd onthuld samen met de 40.1. De 40.1 mondde uit in de Volvo XC40, die in 2017 werd geïntroduceerd.
De 40.2 had de opvolger moeten worden van de Volvo V40. Hij stond net als de 40.1 op het nieuw ontwikkelde CMA-platform, dat geschikt was voor elektrische aandrijfvormen. "De studiemodellen voor de 40-serie laten zien hoe Volvo wil groeien in de grote, lucratieve wereldmarkt voor compacte premiummodellen", zei Volvo nog in het voorjaar van 2016. Maar alles werd anders: de V40 krijgt helemaal geen opvolger en de conceptauto ging verder als Polestar 2.
V40-opvolger ging verder als Polestar 2
De Volvo V40 was een succesvolle auto, met een verkoop van meer dan 600.000 exemplaren. Nederland nam een aanzienlijke hap van de kaneelbol: bijna 10 procent van de totale productie ging naar ons. Waarom de 40.2 dan toch niet als Volvo op de markt kwam, had een basale reden. Polestar wilde snel met een elektrisch model komen. Dat kon dankzij het studiemodel van Volvo. Zo hield Polestar miljoenen aan ontwikkelingsbudget in de knip en kon het fluks de concurrentie aangaan met de populaire Tesla Model 3.
De Volvo XC40 is leverbaar met verschillende aandrijfvormen (benzine, mild hybrid, plug-in hybride en volledig elektrisch). Polestar slaat een andere weg in. De 2 is volledig elektrisch, zoals elk model dat het Zweeds-Chinese merk in de toekomst gaat introduceren. Alleen de 1, waarmee Polestar de autowereld in 2019 binnenstormde, is nog een plug-in hybride.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.