Uitzwaaier: Waarom wordt de Volvo V40 opgevolgd door een cross-over?
Zijn ze helemaal betoeterd bij Volvo? Nemen ze verkoopsucces V40 uit productie, staat er geen nieuwe klaar. Dat moet welhaast een vergissing zijn. Toch?
Nee, dat is het niet. Volgens Lex Kerssemakers, directeur Consumer Business bij Volvo, is het een zeer bewuste beslissing geweest. "Er komt geen directe vervanger voor de V40", zei hij aan het begin van dit jaar. Om daaraan toe te voegen: "Onderschat de aantrekkingskracht van een hogere zitpositie niet." En daarmee doelt de Nederlander natuurlijk op de nog steeds groeiende vraag naar suv's en cross-overs. Volvo is in die sector van de markt aanwezig - en succesvol - met de XC40, XC60 en XC90. Op termijn komt daar de 'opvolger' van de V40 bij: een eigentijds model dat voor de XC40 moet worden, wat de BMW X2 voor de X1 is.
Concept 40.1 werd Polestar 2
Dat kwam voor de Nederlandse dealerorganisatie overigens als een verrassing. Lange tijd was er namelijk wél sprake van dat de V40 zou worden vervangen. In 2016 onthulde Volvo twee studiemodellen: de Concept 40.1 en de Concept 40.2. Die eerste droogde op als XC40 en die tweede - een compacte hatchback - zou de nieuwe V40 worden. Totdat Polestar een model nodig had om het de Tesla Model 3 mee lastig te maken. Toen droeg het management van Volvo de Concept 40.2 over aan zijn kersverse elektrische submerk, dat het studiemodel transformeerde in de Polestar 2.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Gunstige bijtelling
En de V40 dan? Want we begrijpen heel goed dat de dealers zaten te wachten op een directe plaatsvervanger. Het model was hier vooral in 2013, 2014 en 2015 niet aan te slepen, wat met name kwam door de gunstige bijtellingscategorie waarin de V40 D2 viel (14 procent). Dat de Audi A3- en BMW 1-serie-concurrent vervolgens naar 21 en 22 procent bijtelling ging, heeft zijn populariteit evenwel niet geschaad. Je kunt in Nederland geen kilometer rijden zonder een Volvo V40 tegen te komen.
“Het model was hier vooral in 2013, 2014 en 2015 niet aan te slepen”
Succes van de XC40
Het allerlaatste exemplaar dat deze zomer in Gent van de assemblagelijn reed, heeft productienummer 667530. Want zoveel zijn er in bijna negen jaar van de V40 en V40 Cross Country gebouwd. Dat was meer dan Volvo had verwacht, maar kennelijk niet helemaal wat het merk had gehoopt. Misschien is de fabrikant inhalig geworden van het onovertroffen succes van de XC40, waarvan de productie al na een halfjaar moest worden verdubbeld. "Het segment van de kleine suv's is momenteel het snelst groeiende segment", zei Volvo-baas Håkan Samuelsson daar toen over. Dus laat die V40-opvolger maar komen …
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.