Back to the 80s! Met de extreme Audi RS 6 GTO Concept
Eind jaren tachtig reed Audi iedereen het snot voor ogen in de Amerikaanse IMSA GTO-serie. De Audi 90 Quattro IMSA GTO had een fenomenaal klinkende vijfcilinder turbomotor met 720 pk en een flink uitgebouwde carrosserie in kenmerkende racekleuren. Als ode aan de beestachtige racer introduceert Audi nu dit studiemodel: de Audi RS 6 GTO Concept.
De Audi Quattro maakte begin jaren tachtig furore in de rallysport, met zijn innovatieve vierwielaandrijving en brute vijfcilinder turbomotor. Toen de roemruchte de legendarische heuvelklim van Pikes Peak.
Audi 90 Quattro IMSA GTO met rallytechniek
Audi wilde de techniek van de rallywagens ook inzetten in de racerij. En met succes. In 1988 won de Audi 200 Quattro Trans Am het Amerikaanse Trans Am-kampioenschap en een jaar later deed de Audi 90 Quattro IMSA GTO het eveneens goed in de IMSA GTO-serie. Audi won zeven races, maar moest de titel helaas aan Ford laten. Al na een jaar werd de meer dan 700 pk leverende Audi 90 Quattro IMSA GTO met pensioen gestuurd.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Audi RS 6 GTO Concept als afstudeerproject
Maar hij leeft voort in de herinnering van veel raceliefhebbers, met name door zijn iconische kleurenschema, zijn kamerbrede carrosserie en zijn helse turbovijfcilinder. Een groep designstagiairs bij Audi hebben nu de 90 Quattro IMSA GTO als inspiratie genomen voor hun afstudeerproject: de Audi RS 6 GTO Concept. In productie gaat het studiemodel natuurlijk niet, maar ondanks dat is hij wel ontzettend gaaf.
Prachtige 'deep dish' wielen en een zij-uitlaat
Wat meteen opvalt zijn de prachtige wielen, die lijken op de dichte, 'deep dish' wielen van de Audi 90 Quattro IMSA GTO. Verder komen de carrosseriekleuren overeen met het grote voorbeeld en hebben de studenten de RS 6 GTO Concept zelfs een 'sidepipe' als uitlaat gegeven. Bij de Audi 90 Quattro IMSA GTO kwam de vuistdikke uitlaatpijp op een fantastisch lompe manier door de passagiersdeur naar buiten.
Concept gebaseerd op de Audi RS 6 Avant
De Audi RS 6 GTO Concept is gebaseerd op de huidige Audi RS 6 Avant (lees hier onze rijtest van de Audi RS 6 Avant). Hij heeft een 4,0-liter twinturbo V8 onder de motorkap en levert 600 pk en 800 Nm. Daarmee gaat de grote, zware station in slechts 3,6 seconden (!) van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid is standaard afgeregeld op 250 km/h, maar kan worden opgehoogd naar 280 of zelfs 305 km/h als je bijbetaalt.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.