Waarom de nieuwe Renault Arkana veel meer is dan een Captur Coupé

Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan

Helemáál nieuw is de Renault Arkana niet. Hij was al twee jaar op de markt in Rusland, waar hij op dezelfde bodemplaat stond als de Dacia Duster. Na een opmerkelijke onderstel-transplantatie acht Renault de Arkana ook rijp voor West-Europa. In Nederland wordt de suv coupé alleen leverbaar als hybride.

De technisch vernieuwde Renault Arkana heeft hetzelfde onderstel als de nieuwe Renault Clio en Renault Captur. Toch is de Arkana een stuk groter dan die twee. Met een wagenlengte van 4,57 meter vraagt de Arkana een 34 centimeter langere parkeerplek dan de Renault Captur. Het is dus te simpel om de Arkana aan te duiden als de coupéversie van de Captur.

Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan

Sterker nog: hij is zelfs iets langer dan de Renault Kadjar. Ondanks zijn coupéachtige daklijn, is de Arkana even hoog als de Captur (1,57 meter). In de bagageruimte van de Arkana kun je 438 liter aan spullen kwijt. Dat is duidelijk meer dan de Captur met zich kan meezeulen (377 liter). Met de Renault Arkana hoef je niet bang te zijn voor een zandweggetje of een modderplas, want de bodemspeling bedraagt een riante 19 centimeter.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan

Techniek Renault Arkana

Het leveringsprogramma van de Renault Arkana wordt een stuk overzichtelijker dan dat van de Captur. De nieuweling komt met slechts één aandrijflijn naar Nederland. Die bestaat uit een ongeblazen 1,6-liter motor die twee handen op één buik is met twee elektromotoren. De Arkana voor de Nederlandse markt is dus een hybride. Het systeemvermogen van de geëlektrificeerde suv coupé bedraagt 140 pk. Komen die specificaties je bekend voor? Dat kan kloppen, de Renault Arkana maakt gebruik van dezelfde aandrijflijn als de Renault Clio Hybrid E-Tech. Dat betekent dat ook de Arkana Hybrid E-tech een automatische versnellingsbak heeft, alleen ziet de keuzehendel er meer hightech uit dan bij de Clio.

Alleen als R.S. Line

Word je soms een beetje moe van die prijslijsten of online configurators waarbij je door de bomen het bos niet meer ziet? Dan kun je je hart ophalen als je de Renault Arkana op je verlanglijstje zet. Renault levert hem in Nederland alleen als R.S. Line, waarbij er weinig te wensen overblijft. Hij staat op 18-inch lichtmetalen wielen, en wordt verder gekenmerkt door serieus ogend bumperwerk, met gapende luchtinlaten en een imposante diffuser.

Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan

Wanneer komt de Renault Arkana naar Nederland?

Vanbinnen maakt veel kunststof in carbonlook zijn opwachting. Daarnaast beschikt de bestuurder over een digitaal dashboard en een 9,3-inch aanraakscherm. Rode stiksels zover het oog reikt, zwarte hemelbekleding en suède-look stofjes op de portieren en het meubilair zorgen voor een sportief-chic sfeertje. Nu zijn we erg benieuwd wat al dat moois gaat kosten, maar daarover laat Renault zich nog niet uit. Wat we wel weten, is dat de Renault Arkana in de tweede helft van 2021 naar Nederland komt. Wordt vervolgd!

Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Nieuw voor Nederland: de Renault Arkana komt eraan
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties