Een digitaal dashboard? Nee, geef ons fysieke knoppen terug!

Een digitaal dashboard? Nee, geef ons fysieke knoppen terug!

Het staat er in de gebiedende wijs, altijd op hetzelfde matrixbord boven de rijksweg A12: ‘Rij MONO.’ Met andere woorden: leg die telefoon aan de kant en laat je niet afleiden door appjes en mailtjes. Op het in de hand houden van een smartphone staat een hoge boete van 240 euro. En terecht. Afleiding onderweg kan dodelijk zijn. Of op z’n minst gevaarlijk. Daarom is er één trend in de auto-industrie die ik absoluut niet begrijp: de bijna volledige digitalisering van het dashboard.

Tesla is een boosdoener. Maar ook Audi en Porsche. Neem de Taycan 4S die Autoreview.nl recent reed. Die laat je de ventilatieroosters niet meer met de hand bedienen, maar vraagt je om in het infotainmentsysteem te duiken. Alleen door op het aanraakscherm te klikken en te vegen kun je de luchtstromen van richting veranderen. Dat zijn meerdere handelingen, waarvoor je dus lange tijd je blik van de weg moet halen.

If it ain't broke, don't fix it

Vergelijk dat met ‘ouderwetse’ ventilatieroosters, die je op de tast weet te vinden en simpelweg naar je toe of van je af kunt draaien. Kom op, Porsche! If it ain’t broke, don’t fix it. Want wat is er in dit geval mis met fysieke knoppen? Ik zou dat zó graag eens van Porsche-ontwikkelaars horen. Hoezo moeten we van iets eenvoudigs – dat al decennialang prima werkt – naar iets dat ingewikkelder is en veel meer aandacht van de bestuurder opeist? Een legitieme vraag in dit ‘Rij MONO’-tijdperk.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Naar beneden kijken

Een ander voorbeeld: de Audi A6 heeft een middenconsole met daarop twee touchscreens, waarvan de onderste de airconditioning bedient. Het plussen en minnen van de gewenste temperatuur voel je via haptische feedback (het scherm trilt), maar aangezien je de ‘toetsen’ zelf níét kunt voelen, moet je naar beneden kijken om ze te kunnen vinden. Ook daarvoor – en voor het radiovolume – zijn echte knoppen dus beter.

Nog steeds zelf aan het stuur

Dat is geen korzelig gewauwel van een ouder wordende man; dat is gezond verstand. In de toekomst komt er vast een volledig zelfrijdende auto op de markt, maar tot die tijd zitten we zelf aan het stuur. ‘Rij MONO’, luidt de opdracht, maar dat doen we steeds minder. Elektronische waakhonden houden een oogje in het zeil. En dat is maar goed ook. Want soms kijken we meer naar een scherm dan naar de weg.

Tip
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag
Verdien tot 10% korting met veilig rijgedrag

De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.

Remco Slump
Door Remco Slump

Voormalig redacteur van Auto Review. Liep in 2005 stage bij het autoblad dat hij als kind las en bleek best een potje te kunnen schrijven. Heeft dringend een hoger salaris nodig, aangezien youngtimers uit de 90s en 00’s akelig duur zijn geworden. Kwijlt zonder schaamte als er een BMW 850CSi langsrijdt. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties