FCA-topman: 'Fiat gaat zich toeleggen op het B-segment'
Fiat is momenteel erg afhankelijk van het a-segment, want de 500 en Panda zijn de kurken waarop het merk drijft. De fabrikant wil zich met nieuwe modellen meer richten op het grotere B-segment, waar de winstmarges een stuk hoger zijn.
Volgens FCA-baas Mike Manley is het nauwelijks meer rendabel om kleine A-segmenters te bouwen. “In de nabije toekomst moeten we ons richten op een segment met hogere marges”, zei hij tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. "En dat betekent dat we ons weg zullen bewegen van het kleinste segment."
Desondanks komt er wel degelijk een nieuwe 500, halverwege 2020. Volgens de Nederlandse importeur wordt er eveneens hard aan de Centoventi gewerkt, die we in maart dit jaar op de autoshow van Genève als conceptmodel zagen. Dat model - dat trekjes krijgt van de allereerste Panda - zou ook in het A-segment vallen.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Ford en Opel al gestopt
Het probleem voor autofabrikanten zit hem in de steeds hogere ontwikkelingskosten, die met een compacte budgetauto moeilijk terug te verdienen zijn. Opel is al gestopt met zijn A-segmentmodel. Peugeot gaat de 108 niet vervangen en ook de Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up gaan over niet al te lange tijd verdwijnen.
Twaalf jaar oud
Nu Fiat Chrysler Automobiles samengaat met PSA Group, krijgt Fiat toegang tot het platform waarop ook de nieuwe Peugeot 208 en Opel Corsa staan. Fiat levert in Nederland alleen nog de 500, 500X, Panda, Tipo en 124 Spider. De 500 is al twaalf jaar oud, maar nog steeds een absolute bestseller. De huidige Panda kwam in 2011 op de markt.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.