Eerste review Fiat 500X Sport

Na vijf jaar en 500.000 verkochte exemplaren, krijgt de Fiat 500X een gepeperde versie. Geen Abarth, maar wel eentje met iets meer spanning. Na de 500X Urban (stad) en de Cross (platteland) is het nu tijd voor de Sport. Verkijk je niet op de naam: de besturing en de vering en demping van de Fiat 500X werden aangepast en het onderstel werd verlaagd, maar aan de motor en de versnellingsbak veranderde niets

Wat is opvallend aan de Fiat 500X Sport?

Vooral de bewonderenswaardige eigenschap van Italianen om met wat simpele kunstgrepen een geweldig ogende auto te creëren. Alleen al door de bumpers wat aan te passen, de zijspiegels en portiergrepen in titanium uit te voeren en een diffusor met dubbele uitlaatpijpen toe te voegen is de auto compleet anders. Bestel de Fiat 500X in het knalrood (Rosso Seduzione) met 19-inch lichtmetaal en ineens is hij verleidelijk. Technisch veranderde niet alles. De Fiat 500X Sport is ‘gewoon’ voorzien van de 1,3-liter turbomotor met 150 pk die we al kennen. Er kwam geen paardenkracht bij. Ook de versnellingsbak - een zestraps transmissie met dubbele koppeling - is hetzelfde. Wel werden de besturing wat directer, werd het onderstel 13 millimeter verlaagd en werden de vering en demping wat steviger.

Wat bevalt aan de Fiat 500X Sport?

Nou, dat uiterlijk dus. De Fiat 500X is nu perfect in proportie. Binnenin gaat Fiat gewoon door met zij verleidende manoeuvres. Het stuur en de kap van het instrumentarium zijn van alcantara (optioneel), beide werden met de hand voorzien van rode stiksels. De pedalen zijn van aluminium, maar ook daarvoor moet je bijbetalen. Hoeveel, dat weten we niet, want Fiat heeft nog geen prijzen bekendgemaakt.

Wat kan er beter aan de Fiat 500X Sport?

Sommige delen van het dashboard ogen goedkoop: er is veel hard plastic gebruikt. Boven op het dashboard bijvoorbeeld. Verder lijkt Fiat bij de 500X Sport op twee gedachten te hinken: echt sportief is hij niet, met zijn 150 pk en 270 newtonmeter. Ook een Italiaans-sportieve ronk uit de uitlaatpijpen ontbreekt. Tegelijk stuurt hij wél lekker sportief: direct, zonder al te onrustig te worden. Ook het onderstel heeft een sportieve (lees: stevige) afstemming. De Fiat 500X Sport valt precies tussen het comfortabele tafellaken en het sportieve servet in. Daar moet je van houden.

Wanneer komt de Fiat 500X Sport en wat is de prijs?

De Fiat 500X Sport staat eind oktober 2019 in de showroom. Prijzen zijn nog niet bekend. Ook de Tipo en de 500L krijgen overigens een Sport-versie.

Wat ikzelf van de Fiat 500X Sport?

Het uiterlijk, met dat verleidelijke rood en die prachte grote lichtmetalen wielen, is geweldig. Het is Italiaanse verleidingskunst op z’n best. Maar gek genoeg bevalt de auto het beste als je níet te sportief rijdt: vooral de automatische DCT-transmissie wordt niet vrolijk van al te sportieve aspiraties.

Tip
Geniet van je auto én bespaar geld
Geniet van je auto én bespaar geld

Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties