Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?

Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?

Vandaag meldt Volkswagen trots dat in de fabriek in Zwickau de eerste Volkswagen ID.3 van de band is gelopen. Huh? Die fabriek zou toch pas in 20121 klaar zijn voor de productie van elektrische modellen? De lakstraat en de afdeling eindmontage zijn bijvoorbeeld nog niet klaar. Moeten de klanten straks zelf nog een lakstift en een schroevendraaier hanteren?

Een klein jaar geleden kondigde Volkswagen dat het de fabriek in Zwickau helemaal zou ombouwen. De fabriek waar ooit kuchende en rokende tweetakt-Trabantjes van de band liepen zou vanaf 2021 alleen nog maar elektrische auto's produceren. En niet te weinig: wanneer de vestiging in Zwickau klaar is, bedraagt de capaciteit 330.000 auto's op jaarbasis. Aan de gehele operatie hangt een prijskaartje van 1,2 miljard euro. Da's wel even wat anders dan een nieuwe keuken of badkamer ... Maar goed, daar zijn dan ook geen 1700 robots aan het werk.

Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?
Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?

Meerdere productielijnen

Het is dus nog geen 2021, toch is de eerste in serie gebouwde Volkswagen ID.3 al af. Hij liep van de band in aanwezigheid van de Duitse Bondskanselier Angela Merkel. En zij staat er natuurlijk niet bij te glimlachen als ze vervolgens nog een paar bouten moet aandraaien en vlekjes moet wegwerken. Dat zit zo: de productie kent een aantal parallelle lijnen. Op deze lijnen worden de auto's van A tot Z afgebouwd. Een van die productielijnen is nu gereed, zodat de ID.3 aan het eind van de band gewoon helemaal af is. De andere lijnen worden gereserveerd voor nog meer ID.3's en andere elektrische modellen die op hetzelfde platform worden gebouwd.

Actie
De vernieuwde Volkswagen ID.4
De vernieuwde Volkswagen ID.4

Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!

Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?
Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?

Volkswagen-fabriek CO2-neutraal

Niet alleen de auto's zelf die in Zwickau van de band lopen, zijn CO2-neutraal. Ook bij de productie let Volkswagen op de uitstoot. Alle energie die voor de fabricage nodig is, komt uit hernieuwbare bronnen. Helemaal uitstootvrij is de fabriek nog niet. De emissies die nog wel vrijkomen, compenseert Volkswagen naar eigen zeggen door verschillende klimaatprojecten te ondersteunen.

Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?
Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?

Volkswagen ID.3 1ST

De eerste ID.3 mag dan nu gebouwd zijn, het duurt nog even voordat de auto naar Nederland komt. Dat wordt zomer 2020 om iets preciezer te zijn. Volkswagen viert de introductie van de ID.3 met een extra luxe uitgeruste versie: de ID.3 1ST. Hoewel Volkswagen aangaf dat dit speciale introductiemodel alleen voor de snelle beslissers was, kun je op een speciale website nog steeds aangeven dat je er ook eentje wilt hebben ...

Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?

Meer elektrische Volkswagens

Na de ID.3 is het de beurt aan de ID.4 Crozz, een grotere SUV. Vervolgens kunnen we een grote limousine verwachten, die als studiemodel nog de naam ID Vizzion had. Misschien wel de leukste EV van Volkswagen wordt de ID Buzz, een op de Volkswagen T1 geïnspireerd personenbusje.

Tip
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door
Veilig en zorgeloos de donkere maanden door

Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.

Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?
Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?
Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?
Volkswagen ID.3 gemaakt in fabriek die nog niet af is. Komt dat wel goed?
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties