Audi A8 60 TFSI e deelt plug-in hybridetechniek met Bentley Bentayga
Wat goed genoeg is voor de Bentley Bentayga, is ook goed voor de Audi A8. In geval van de nieuwe A8 60 TFSI e Quattro is dat de plug-in hybride-aandrijflijn, die goed is voor een systeemvermogen van 449 pk en een maximumkoppel 700 Nm.
De plug-in hybridetechnologie die we kennen uit de Bentley Bentayga Hybrid, wordt nu ook in de Audi A8 gelepeld. Aan de drieliter benzine-V6 met 340 pk, is een elektromotor gekoppeld die 128 pk levert. Goed voor een gecombineerd vermogen van 449 pk, terwijl het maximum koppel bij 700 Nm wordt afgeschuimd. Het accupakket dat de elektromotor van stroom voorziet, heeft een capaciteit van 14,1 kWh. Daarmee is een volledig elektrische reikwijdte van 48 kilometer mogelijk.
“Met de accu van 14,1 kWh is een elektrische reikwijdte van 48 kilometer mogelijk.”
Plug-in hybride: 1 op 40
Audi geeft voor de plug-in hybride-A8 een gemiddeld verbruik op van 2,5 liter benzine op 100 kilometer (1 op 40,0), bij een CO2-uitstoot van 57 tot 61 gram per kilometer, afhankelijk van de uitvoering. De A8 60 TFSI e Quattro komt zowel met standaard als met lange wielbasis op de markt. Maar dan moet je niet telkens de honderdsprint in 4,9 seconden uitproberen, of altijd op de begrensde topsnelheid van 250 km/h blijven rijden.
Deze maand al in de showroom
De Audi A8 60 TFSI e Quattro is eind deze maand leverbaar. De prijzen beginnen bij 113.430 euro. De versie met lange wielbasis staat voor 116.630 euro in de prijslijst.