Prijsvergelijking: Mercedes EQC, Audi e-tron, Jaguar I-Pace en Tesla Model X
Het elektrische suv-trio is eindelijk compleet: na de Jaguar I-Pace en de Audi e-tron is nu de Mercedes EQC hier. Dankzij hun grote accupakketten is de actieradiusvrees genezen. Maar nieuwe techniek is duur en als je niet oppast, slaat de portemonneepaniek toe.
Mercedes EQC prijs en uitrusting
Hoe groter het accupakket, des te hoger zijn inkoopprijs. Misschien is de Mercedes EQC met 80 kWh daarom iets voordeliger dan de Jaguar I-Pace (90 kWh) en de Audi e-tron (95 kWh). Dankzij een lager stroomverbruik komt hij toch even ver op een acculading. Daarover lees je meer in onze rijtest van de Mercedes EQC. Mercedes is echter niet vies van geld, dus er zijn meerdere pakketten om het in- en exterieur aan te kleden. Op de optieprijzen (zie de tabel hieronder), hebben we weinig aan te merken.
Uitrusting Mercedes EQC 400 4Matic (417 km)
- Basisprijs: 80.995 euro
- 20-inch lichtmetaal: 968 euro
- Semi-autonoom rijden: 1525 euro
- 360-gradencamera: 557 euro
- Navigatiesysteem met laadpalen: standaard
- Totaalprijs: 84.045 euro
Duurder: Audi e-tron
Audi staat bekend om zijn lange optielijsten. Met de komst van de e-tron kon het merk zijn leven beteren, maar dat heeft het niet gedaan. En dus valt er veel te kiezen. Een tweede laadaansluiting (aan de bijrijderszijde) voor 543 euro klinkt handig, maar hebben we echt verlichte gordelsluitingen nodig? De virtuele spiegels kosten trouwens 4875 euro. Dat is inclusief alle verplichte bijkomende opties.
Uitrusting Audi e-tron 55 quattro (417 km)
- Basisprijs: 84.100 euro
- 20-inch lichtmetaal: 966 euro
- Semi-autonoom rijden: 2276 euro
- 360-gradencamera: 1388 euro
- Navigatiesysteem met laadpalen: standaard
- Totaalprijs: 88.730 euro
Duurder: Jaguar I-Pace
De I-Pace is maar pakweg twee statiegeldflessen duurder dan de Mercedes EQC. Hij kwam voor de e-tron en de EQC op de markt en loopt nu wat achter op het gebied van rijhulpsystemen. Zijn combinatie van adaptieve cruisecontrol en dodehoekweergave kun je moeilijk 'semi-autonoom rijden' noemen. Misschien een bewuste keuze van Jaguar, want de I-Pace nodigt het meeste uit tot zelf sturen.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Uitrusting Jaguar I-Pace EV400 (470 km)
- Basisprijs: 81.800 euro
- 20-inch lichtmetaal: 2542 euro
- Semi-autonoom rijden: 2340 euro
- 360-gradencamera: 508 euro
- Navigatiesysteem met laadpalen: standaard
- Totaalprijs: 87.190 euro
Duurder: Tesla Model X
Niet naar ieders smaak, maar wel de enige suv die kan snelladen bij Tesla's geweldige Supercharger-netwerk. Bovendien is hij leverbaar met zeven zitplaatsen. De Model X is er vanaf 93.600 euro. Dat is de Long Range-versie met een bereik van 505 kilometer en Autopilot (autonoom rijden binnen de rijbaan). Wil je op de snelweg volledig zelfrijdende besturing, dan betaal je 6400 euro extra. Verder is alles standaard.
Uitrusting Tesla Model X Long Range (505 km)
- Basisprijs: 93.600 euro
- 20-inch lichtmetaal: standaard
- Semi-autonoom rijden: standaard
- 360-gradencamera: standaard
- Navigatiesysteem met laadpalen: standaard
- Totaalprijs: 93.600 euro
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.