Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?

Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?

BMW houdt wel van een beetje shocktherapie. Het presenteert gelijktijdig de twee dikste versies van de X5 én de X6. Na een powerinjectie van BMW M GmbH brullen de BMW X5 M en X6 M minimaal 600 pk bij elkaar. Maar als het ietsje meer mag zijn, kan dat ook.

Een tijdje geleden berichtten we over de Alpina BX7. 'Baas boven baas' zetten we boven het artikel en we spraken de verwachting uit dat het vermogen rond de 600 pk zou liggen. Na de presentatie van de BMW X5 M en X6 M kunnen ze bij Alpina terug naar de tekentafel. Want als deze twee in de M-versie al minimaal 600 pk krijgen, dan moet Alpina met zijn variant op de zwaardere BMW X7 wel een stapje verder gaan.

“Geef ze een laptop en een OBD-kabel, en voordat je het weet, trekt je auto de klinkers uit de straat. ”

Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?

Hoeveel pk krijgt de X5 M?

Met die 600 pk doen de BMW X5 M en X6 M een schep van 70 pk boven op het vermogen van de tot dusver krachtigste variant, de M50i. Dat extra vermogen komt niet van een grotere motor, want de nieuwe performance-versies van de X5 en X6 hebben gewoon dezelfde 4,4-liter V8 onder de kap. Maar je weet hoe dat gaat met van die whizzkids in de autobranche ... Geef ze een laptop en een OBD-kabel, en voordat je het weet, trekt je auto de klinkers uit de straat. Bij de X5 M en X6 M hebben ze het koppel trouwens met rust gelaten. Dat ligt nog steeds op 750 Nm.

Topsnelheid BMW X5 M en X6 M

Bij de M Competition-versie is dat trouwens niet anders. Daarvan steeg het vermogen tot een riante 625 pk, maar ze moeten het nog altijd doen met hetzelfde maximumkoppel. Wel hebben de techneuten van M Sport de motorsteunen stijver gemaakt, tevens zijn het koel- en smeersysteem aangepast voor een dynamische rijstijl. Bij een dergelijke rijstijl hoort natuurlijk een stoplichtsprintje. In de 'gewone' M-versies neemt dit 3,9 seconden in beslag, de Competitions snoepen hier nog een tiende vanaf. Als je zo'n nieuwe vette BMW koopt, hoef je niet uit te proberen hoe hard-ie kan. Zoals gewoonlijk is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Maar als je bijbetaalt voor het oprekken van die grens - tot 290 km/h - staat het je in Duitsland vrij om te checken of je waar voor je geld hebt gekregen.

Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?

“De dubbele spijlen in de zwarte grille vinden we erg gaaf”

Persoonlijk remgevoel

Het prestatiepotentieel van de BMW X5 M en X6 M wordt in toom gehouden door een sportonderstel, uiteraard voorzien van de nodige adaptieve spielerei. Het aangepaste remsysteem heeft ook een leuk kunstje in petto: je kunt het remgevoel aanpassen aan je persoonlijke wensen.

Speciale grille M-versies BMW X5 en X6

Om te voorkomen dat je als de zoveelste anonieme X5- of X6-rijder door het leven gaat, heeft BMW het uiterlijk van de M&M eveneens aangepast. De extra grote koelopeningen zijn geen verrassing, maar de dubbele spijlen in de grille vinden we erg gaaf. Daarbij hebben de Competions vóór 21-inch wielen en achter nog een maatje groter. Speciale uitlaten - met bijbehorende extra bruleffecten, M-badges, kieuwen in de voorspatborden, het is allemaal aanwezig. Binnenin gaat de verwennerij verder, met onder meer speciale stoelen, bekleed met extra luxueus leer. De auto's staan in 2020 bij de dealer, wat ze gaan kosten wordt later bekendgemaakt. De beoogde concurrenten zijn onder meer de Maserati Levante Trofeo (580 pk) en de Porsche Cayenne (Coupé) Turbo (550 pk). De Cayenne Turbo S Hybrid gaat weer een stukje verder met zijn 680 pk.

Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Dit zijn de BMW X5 M en X6 M. Mag het ietsje meer zijn?
Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties