Eerste review: Porsche Cayenne Turbo Coupé (2019)
Het segment van de coupé-suv’s heeft nou niet bepaald fraaie creaties voortgebracht. Tot nu, want Porsche is er zowaar in geslaagd om met de Cayenne Coupé een stijlvolle auto neer te zetten. Wij reden het voorlopige topmodel: de 550 pk sterke Turbo.
Wat is opvallend aan de Porsche Cayenne Turbo Coupé?
In het geval van onze testauto: de kleur. Lava Orange heet de tint en hij kost 2513 euro. Niet dat veel kopers ervoor zullen kiezen overigens, want in het bijna fluorescerende oranjerood valt de Cayenne Coupé wel héél erg op. In het weekend dat wij de Porsche bij ons hadden, keek zowat de helft van alle voetgangers, fietsers en automobilisten minstens één keer om.
Iets anders wat opvalt aan de Cayenne Coupé is zijn geslaagde uiterlijk. Over smaak valt wel degelijk te twisten, dus zijn wij zo vrij om te beweren dat de BMW X6 en Mercedes GLE Coupé lelijkerds zijn. En de Cayenne Coupé is dat niet. Toegegeven, hij lijkt nogal op de gewone Cayenne (je moet ze bijna naast elkaar zetten om het verschil te kunnen zien), maar fraai is hij ontegenzeggelijk.
Wat is er goed aan de Porsche Cayenne Turbo Coupé?
Een hele boel. Op het moment dat je aan boord van de Cayenne Turbo Coupé stapt, moet je alleen wel wennen aan zijn omvang. Hij is nagenoeg even groot als de Maserati Levante, maar die voelt duidelijk minder enorm aan dan de Porsche. Gelukkig heeft de Duitse opper-suv genoeg elektronische hulpmiddelen aan boord om je helpen, zoals onder meer een 360-graden camera en allerhande parkeersensoren.
Onze Cayenne Turbo Coupé was uitgerust met de optionele sportuitlaat. Altijd bestellen, want zonder klinkt de dubbel geblazen V8 voorin wat tam. De krachtbron is een monument, met 550 pk en 770 Nm. Hij heeft geen enkel probleem met de 2175 kilogram zware Cayenne Turbo Coupé en slingert het gevaarte in 3,9 seconden (!) naar 100 km/h. Zijn top van 286 km/h haalt de Porsche met tien vingers in de neus, zo makkelijk gaat het allemaal.
Wat dat betreft is het een paradoxale auto. Aan de ene kant voel je dat hij loeizwaar is, maar aan de andere kant gooi en smijt je dat gewicht eenvoudigweg alle kanten op. De Cayenne – en daarmee de Cayenne Coupé – is de best sturende grote suv. Punt! Al zal je daar op weg naar de supermarkt voor de wekelijkse boodschappen niet veel aan hebben waarschijnlijk. Daarover gesproken: de Cayenne Coupé is ruim (kofferbak: 598-1513 l), maar niet zo ruim als de Cayenne (kofferbak: 745-1680 l).
Het interieur is fabelachtig. De boel is prachtig afgewerkt en doet hightech aan door alle schermen. Er is een head-up display, een digitaal instrumentarium en een uit de kluiten gewassen infotainmentscherm. De middentunnel is bedekt met een soort touchscreen dat haptische feedback geeft. Op het stuur zit een ronde knop waarmee je de rijmodi kan instellen: O voor Normal, S voor Sport, S+ voor Sport Plus en I voor Individual.
Wat kan er beter aan de Porsche Cayenne Turbo Coupé?
Kopers van een Cayenne Turbo Coupé zullen er ongetwijfeld niet om malen, maar het brandstofverbruik van de V8 in het vooronder is niet om over naar huis te schrijven. Porsche geeft 1 op 8,8 op, maar dat haal je never nooit niet. Tijdens onze testrit kwamen we net onder de 1 op 6 uit.
Wanneer komt de Porsche Cayenne Turbo Coupé en wat kost -ie?
Hij is er al en hij kost – slik! – 206.500 euro. Dat er een gigantisch prijsverschil zit tussen de Cayenne Turbo Coupé en de Cayenne S Coupé heeft overigens vooral met de BPM te maken. De V8 van de Turbo zorgt nou eenmaal voor een hogere CO2-straf dan de V6 van de Cayenne en Cayenne S. Die laatste leveren respectievelijk 340 en 440 pk en zijn er vanaf 122.800 en 139.000 euro. Over niet al te lange tijd komt er ook nog een Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé op de markt. Die combineert een V8 turbomotor met een plug-in hybridesysteem voor een vermogen dat ver boven de 600 pk komt te liggen.
Wat vind ikzelf van de Porsche Cayenne Turbo Coupé?
Met alle respect voor Porsche: de Cayenne Turbo Coupé is natuurlijk een vrij belachelijk apparaat. Ik vond het amusant om hem een weekend mee te hebben en was iedere keer weer verbaasd over het buitenaardse sprintvermogen, maar zou er zeker niet dagelijks in willen rijden. De Cayenne Turbo is te veel. Ik zou ook prima uit de voeten kunnen met een 340 pk sterke instap-Cayenne. Of met een Macan nog liever, eigenlijk. Begrijp me niet verkeerd: de Cayenne Turbo Coupé is een geweldige machine. Maar niet voor mij.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.