Hoe een Cayman een monsterlijke krokodil wordt
'Hotter than my brother'. Dat wordt de lijfspreuk van de Porsche 718 Cayman GT4 RS. Aan deze toekomstige über-Cayman te taak de al behoorlijk hitsige Cayman GT4 te overtreffen. Oftewel: hoe een Cayman in een monsterlijke krokodil verandert ...
De Porsche 718 Cayman GT4 is nog maar net geïntroduceerd, en wordt alom geroemd. De auto blinkt vooral uit vanwege de combinatie van chirurgisch precieze rijeigenschappen en lichtvoetige speelsheid. Maar ook de heerlijk schorre, ongeblazen zescilinder boxermotor zorgt voor grote grijnzen bij zijn bestuurders.
Porsche 718 Cayman krijgt picknicktafel
Toch zijn er blijkbaar mensen die aan een Cayman GT4 nog niet genoeg hebben. De extra aangedikte Cayman die onze fotograaf onlangs spotte, kunnen wij tenminste alleen maar interpreteren als een GT4 RS. Kijk bijvoorbeeld naar de voorklep. Die lijkt uit koolstofvezel te bestaan en heeft twee luchtinlaten à la 911 GT3 RS met Weissach-pakket. En wat dacht je van die picknicktafel achterop? Zoals alle picknicktafels, is het ding niet mooi, maar wel functioneel. Voor het creëren van extra neerwaartse druk bij bovenmenselijke bochtsnelheden. Vraag is echter of de enorme afmetingen van de afgebeelde vleugel het productiestadium halen.
Happen naar lucht
Verder valt de auto op door de luchtroosters op de plaats van de achterste zijruiten. Ze moeten voor extra luchttoevoer naar de zescilinder middenmotor zorgen. Ze krijgen daarbij assistentie van de luchtinlaten in de flanken, die een maatje groter lijken dan die van de reguliere Cayman GT4.
Ontdek onze rijk uitgeruste en eigenzinnige SUV met o.a. multi-functioneel stuur.
En dat voor een vriendenprijs!
Porsche 718 Cayman GT4 RS met PDK
De verbrede wielen zijn van extra licht lichtmetaal gemaakt. Ze hebben de diameter van een record-paellapan, zodat ze plaats kunnen bieden aan grotere remschijven. Dat is natuurlijk niet voor niets; de verwachting is dat de monsterkrokodil de 420 pk van de Cayman GT4 zal overtreffen. Om een doodgewone Cayman GT4 ook op de hondersprint te verslaan (4,4 s), krijgt de bestuurder van de Porsche 718 Cayman GT4 RS waarschijnlijk standaard assistentie van de PDK-transmissie met dubbele koppeling.
Omdat de Porsche 718 Cayman GT4 nog kakelvers is, verwachten we dat het nog minimaal een jaar duurt voordat de RS-versie op de markt komt. Maar misschien is het ook gewoon een smoesje van de testrijders, zodat ze nog lekker veel ritjes kunnen maken ...
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.