6 redenen om nú een Porsche 718 Boxster of Cayman te bestellen
Waren we er net aan gewend dat Porsche de 718 Boxster en 718 Cayman alleen nog met viercilinder boxermotoren leverde, komt Porsche ineens weer op de proppen met zescilinders. Zónder turbo! Hier zijn de 718 Spyder en 718 Cayman GT4. Opzij, opzij, opzij!
Met de nieuwe, 420 pk sterke vierliter zescilinder worden de nieuwe 718 Spyder en 718 Cayman GT4 de onbetwiste topmodellen van de 718-serie. Porsche legt de nadruk op puur rijplezier en koppelt de ongeblazen, hoogtoerige boxer in het duo daarom alleen aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Om het maximumkoppel van 420 newtonmeter aan te spreken, zul je flink in die bak moeten roeren. Want anders dan bij de turbomotoren komt de maximale trekkracht pas vrij bij 5000 tot 6800 tpm.
Topsnelheid boven 300 km/h
Als je de topsnelheid van 301 (Spyder), respectievelijk 304 km/h (Cayman) wilt aantikken, moet je zelfs doortrappen tot 8000 tpm. Brullen met die boxer! Rijd je voornamelijk in Nederland, dan zal het waarschijnlijk niet vaak zover komen. Wel heb je hier alle gelegenheid om de honderdsprint in 4,4 seconden af te raffelen.
Cilinderuitschakeling
Naast een verstandige bestuurder – maar ja, wie blijft dat te allen tijde in auto's als deze – moeten het lichtgewicht GT-onderstel en een aangepast remsysteem de boel in het gareel houden. Is de standaard lay-out nog niet genoeg, bijvoorbeeld omdat je vaak op het circuit te vinden bent, dan zijn tegen meerprijs zijn keramische remmen leverbaar. Wie ondanks de 420 hijgende verleidingen in zijn nek het gaspedaal regelmatig een beetje rust gunt, moet een gemiddeld verbruik van 10,9 l/100 km (1 op 9,2) kunnen halen. Dat is mede te danken aan de adaptieve cilinderbesturing. Als het vermogen maar deels wordt aangesproken, wordt de directe inspuiting van een van de twee cilinderbanken tijdelijk onderbroken. Dat scheelt een slok op een Euro 98-borrel.
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Extra downforce dankzij uitlaat?!
Verbeteringen aan de aerodynamica zijn er ook, maar die komen vooral ten goede aan de neerwaartse druk. Het klinkt vreemd, maar die is voor een groot deel te danken aan een nieuwe uitlaatdemper. Door de enkele kamer ontstaat aan de achterkant ruimte voor een knaap van een diffuser. Bij de 718 Cayman GT4 zorgt hij voor 30 procent meer downforce op de aangedreven achterwielen.
Vleugel vs. spoiler
En die enorme achtervleugel zit er natuurlijk niet (alleen) voor de show op de GT4. Ook die draagt een steentje bij. Bij de 718 Spyder moet je die surfplank achterop missen. Wel tref je daar een achterspoiler aan, die bij 120 km/h automatisch uitklapt. Toch is de open 718 Spyder nadrukkelijk niet in de wieg gelegd voor toerritjes waarbij de bestuurder en de bijrijder vooral van het landschappelijk schoon willen genieten. Het lichtgewicht dak is ontworpen voor hoge snelheden en de softtop kan gemakkelijk en snel onder het kofferdeksel worden opgeborgen.
De nieuwe Porsche 718 Spyder en 718 Cayman GT4 zijn per direct te bestellen bij de Nederlandse Porsche-dealers. De 718 Spyder heeft een vanafprijs van 148.500 euro, de 718 Cayman GT4 kost minimaal 151.400 euro.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.