Plug-in hybrides Mercedes GLC en GLE: grote SUV's, kleine slokjes
De CO2-politie is overal en dus doen autofabrikanten hun uiterste best om hun gemiddelde uitstoot te verlagen. Niet alleen met volledig elektrische modellen, maar ook met hybrides. Zo introduceert volledig nieuwe Mercedes de GLE 350 de 4Matic en de GLC 300e 4Matic.
Niet schrikken: de Mercedes GLE de 4Matic heeft een hybride aandrijflijn met een ... dieselmotor! Dankzij de grote elektrische actieradius van 99 kilometer bedraagt het gecombineerde brandstofverbruik 1,1 l/100 km. Oftewel: 1 op 91 ... Maar als je nooit stekkert, kan dat ook pakweg 1 op 12 worden, en als je uitsluitend van de elektromotor gebruikmaakt, is het verbruik nul komma nul. Om nog maar even aan te geven dat je van een plug-in hybride eigenlijk geen betrouwbare verbruikscijfers kunt geven.
De grote elektrische actieradius is te danken aan een accucapaciteit van 31,2 kWh. Met alleen de elektromotor is de Mercedes GLE de 4Matic in staat tot een topsnelheid van 160 km/h. Zijn alle diesel- en elektro-hens aan dek, dan bereikt de GLE de 4Matic binnen 6,8 seconden de 100 km/h. Dankzij een topsnelheid van 210 km/h kun je je ook nog met goed fatsoen op de autobahn vertonen.
Trekken en stekkeren met de Mercedes GLE de 4Matic
Mmet hybride-aandrijflijn mag de Mercedes GLE nog steeds een geremde aanhanger van 3500 kg trekken. Ook praktisch is dat de bagageruimte geen laaddrempel kent, en dat je met neergeklapte achterbank maximaal 1915 liter aan spullen kunt meenemen.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Als je optimaal van de elektromotor gebruik wilt maken, is snelladen cruciaal. Daarvoor beschikt de Mercedes GLE 350 de 4Matic over een gecombineerde laadstekker voor wisselstroom- (AC) en gelijkstroomladen (DC). Bij DC-laadstations kan de accu in circa 20 minuten tot 80 procent worden opgeladen. Tot 100 procent kost een halfuur.
Systeemvermogen Mercedes GLC 350e 4Matic
Voor de facelift was de Mercedes GLC er ook al als plug-in hybride. Alleen heette hij toen nog GLC 350e 4Matic. De nieuwe stekkerhybride op basis van de GLC is de 300e 4Matic. Overigens heeft ook de nieuwe nog steeds de 211 pk sterke tweeliter viercilinder benzinemotor onder de kap.
Net als voorheen zijn beide motoren samen goed voor een systeemvermogen van 320 pk. Wel is het elektrische rijbereik ietsje vergroot. Maar met zo'n 40 kilometer is dat nog altijd niet indrukwekkend. Het theoretische verbruik is dat wel: circa 2,5 l/100 km, oftewel 1 op 40. Met de prestaties is ook weinig mis: de Mercedes GLC 300 e 4Matic knalt in 5,7 tellen naar 100 km/h en de topsnelheid bedraagt 230 km/h. In de elektromodus is dat 100 km/h minder.
Laag geplaatste achteras Mercedes GLC
Bij het ontwerpen van de GLC heeft Mercedes al rekening gehouden met elektrische en hybride versies. Om die reden is de achteras laag geplaatst. Zo heeft de GLC 350e 4Matic nog steeds een fatsoenlijke bagageruimte (395-1445 l) en een vlakke laadvloer. In niet-hybride GLC's kun je 550 tot 1600 liter bagage meenemen.
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.