Waarom de Kia Ceed en Kia XCeed binnenkort zuiniger zijn dan ooit
Speciaal voor de Europese markt introduceert Kia de Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid en de XCeed Plug-in Hybrid. Puur elektrisch komen ze 60 kilometer ver. Uiteraard belooft Kia belooft een lage CO2-uitstoot. Daarnaast onderscheiden de plug-ins zich van hun stekkerloze broertjes door een andere neus.
Kia heeft de elektro-smaak flink te pakken. De e-Soul, de Optima PHEV en de volledig dan wel deels geëlektrificeerde Niro krijgen gezelschap van twee plug-in hybrides. De nieuwe zuinigerds zijn gebaseerd op de Ceed Sportswagon en de kersverse Xceed.
PHEV's geen sprintkanonnen
In de neus verstoppen de stekkerhybrides een direct ingespoten 1,6-liter viercilinder en een elektromotor met een vermogen van 60 pk. Deze krijgt zijn stroom van een lithium-polymeerbatterij van 8,9 kWh. Samen leveren de twee krachtbronnen een vermogen van 141 pk en een koppel van 265 Nm. Klinkt niet verkeerd, al maakt de honderdsprint van 10,8 (Sportswagon), respectievelijk 11,0 seconden (XCeed) geen diepe indruk. Maar goed, plug-in hybrides zijn ook niet bedoeld als sprintkanonnen. Kia spreekt van een lage CO2-uitstoot, maar op de exacte cijfers moeten we nog even wachten. Het zou ons niet verbazen als die in de zelfde orde van grootte liggen als bij de Kia Niro PHEV (29 g/km).
Ook zelf schakelen
Voor de transmissie maakt Kia geen gebruik voor een CVT-achtige constructie, maar van een zestraps transmissie met dubbele koppeling. Wie ondanks het zuinige karakter van zijn stekkerhybride de sportieveling wil uithangen, kan de bak ook handmatig bedienen.
Waar is die 188 liter?
De batterij zit onder de achterbank, náást de brandstoftank. Kia claimt dat het accupakket daarom geen kofferruimte opslokt. Toch lezen we in de specificaties dat er in de Ceed Sportswagon PHEV maar 437 liter bagage meekan. Tegen 625 liter bij de benzine- en dieselversies. Zou die 188 liter dan helemaal opgaan aan 'de speciale opbergruimte voor de laadkabel' onder de kofferbakbodem'? Maar goed, 437 liter is nog altijd meer dan de 291 liter die de geëlektrificeerde XCeed in petto heeft.
Verbeterde stroomlijn
Voor een betere stroomlijn hebben beide PHEV's een gesloten neus. Noem ons maar ouderwets, maar daar zie je gelukkig niets van. Ze lijken over een conventionele grille te beschikken. Ook de wielen hebben een speciaal, aerodynamisch design. 16-inch lichtmetaal is standaard, maar als je wat stoerder voor de dag wilt komen, kun je een maatje groter bestellen. Daarnaast beschikt de Ceed Sportswagon PHEV over de sportievere bumpers van de GT-Line-modellen.
Wat kosten de Ceed Sportswagon PHEV en XCeed PHEV?
Binnenin onderscheiden beide auto's zich door een laadindicator. Als je voor het optionele infotainmentsysteem met 10,25 touchscreen kiest, krijg je ook een functie waarmee je de beschikbare laadpunten in de omgeving kunt vinden. Hoe lang het opladen duurt, vermeldt Kia niet. Op de exacte specificaties en de prijzen moeten we ook nog even wachten. Wel weten we dat beide plug-ins begin 2020 in de verkoop gaan.
Met dit Koreaanse tweetal krijgen de Toyota Corolla en de Toyota C-HR en twee belangrijke concurrenten bij. Verder kunnen we ons voorstellen dat veel dieselrijders wel oren hebben naar de nieuwe Kia's.