Waarom heeft de bijrijder in de Porsche Taycan zijn eigen scherm?
Er is weinig analoog aan de cockpit van de nieuwe, elektrische Porsche Taycan. Alleen het klokje bovenop het dashboard werkt nog op de ouderwetse manier, voor de rest is het schermen geblazen. Opvallend: de passagier krijgt een eigen display.
Het is een optie die ons vrij nutteloos lijkt, want heel iets naar links zit hetzelfde scherm (10,9-inch), dat prima door de bijrijder te bedienen is. Een derde scherm (8,4-inch) bevindt zich op de middentunnel. Dat wordt vooral gebruikt voor sneltoetsen en om de climate control te bedienen. In de Cayenne hebben we gemerkt dat er een klein nadeel aan kleeft. Omdat het een touchscreen met haptische feedback is, kun je geen knoppen voelen en moet je altijd even je blik van de weg halen voordat je wat doet.
Geen mechanische luchtroosters
Voor de neus van de bestuurder zit een gebogen scherm (16,8-inch) zonder overkapping. In de nieuwe 911 is de toerenteller nog analoog, maar in de Taycan is alles opgebouwd uit nulletjes en eentjes. De linker- en rechterzijde van het digitale instrumentarium zijn aanraakgevoelig. De rest kan volledig worden geconfigureerd, met bijvoorbeeld de gebruikelijke drie meters, een volledige navigatiekaart of juist alleen de belangrijkste informatie. Nieuw is dat de ventilatieroosters niet meer mechanisch kunnen worden gericht. Dat doe je door op het middenscherm aan te geven waar je de luchtstroom wilt hebben.
Actieradius van ruim 400 kilometer
De elektrische Porsche Taycan is iets kleiner dan een Panamera. Hij heeft vierwielaandrijving en een vermogen van ruim 600 pk. Daarmee sprint de supersportieve zakenauto in minder dan 3,5 seconden naar 100 km/h (kijk hier om te zien hoe hij dat keer op keer doet) en haalt hij een top van meer dan 250 km/h. De Taycan heeft een actieradius van ruim 400 kilometer en is de eerste in massa geproduceerde EV met een systeemspanning van 800 volt (in de meeste elektrische auto's is dat 400 volt). Begin volgend jaar staat hij bij de dealers. Eerst als vierdeurs coupé, later ook als Taycan Sport Turismo.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.