De nieuwe Audi S8 lust geen diesel
Audi heeft besloten om de nieuwe S4, S5, S6 en S7 wonderwel uit te rusten met een dieselmotor. Voor de S8 houdt het merk echter vast aan de bekende 4,0 liter V8 turbomotor, die maar liefst 51 pk krachtiger is geworden.
'We zien vrijwel nooit een Audi A8 op de weg', dachten we vanmorgen. En de verkoopstatistieken onderschrijven dat. In het eerste halfjaar heeft Audi niet meer dan 29 topsedans verkocht. BMW en Mercedes-Benz komen tot respectievelijk 119 en 89 7 Series en S-Klasses. Dat heeft waarschijnlijk te maken met het leveringsprogramma van Audi. Het merk met de ringen biedt in Nederland slechts één motorisering aan voor de A8.
Cilinderuitschakeling
Daar komt nu dus een tweede bij: de S8. Zijn 4,0 liter V8 met twee turbo's is goed voor 571 pk en 800 Nm koppel. Over sprintcijfers praat Audi niet, maar die zullen ongetwijfeld beter zijn dan die van de vorige generatie S8, die in 4,2 seconden naar 100 km/h ging. De topsnelheid van de nieuwe S8 is elektronische begrensd op 250 km/h. Voor de nodige efficiency is het performancemodel voorzien van cilinderuitschakeling en een mild hybrid-systeem.
Vierwielbesturing
Tot de standaarduitrusting behoort (uiteraard) vierwielaandrijving, maar ook een actief onderstel dat zich van te voren al instelt op de weg die komen gaat en overhellen tegengaat. Voor een zo optimaal mogelijke wendbaarheid zorgt dynamische vierwielbesturing en een sportdifferentieel. Optioneel zijn koolstofkeramische remmen met een diameter van 420 mm voor en 370 mm achter. Op de vooras worden ze omklemd door tien zuigers.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.