Ford Puma is Jaguar E-Pace in het klein
Kijk door je oogharen naar de nieuwe Ford Puma. Schuin van de voorkant gezien doet hij een beetje denken aan de Jaguar E-Pace. We zien er zelfs wat Alfa Romeo Mito in. En misschien ook een vleugje oude Puma.
Maar laten we niet te ver doordraven, daar heeft deze Puma helemaal niets mee te maken. De eerste generatie Puma was een compact coupeetje, dat van 1997 tot en met 2002 werd gebouwd en alleen in het Verenigd Koninkrijk een echt sportieve versie kreeg: de Racing Puma. Het model was gebaseerd op de Ford Fiesta.
Fiesta-techniek
In die zin hebben de oude en nieuwe Puma wel iets gemeen, want ook deze compacte cross-over maakt gebruik van Fiesta-techniek. Hij staat op hetzelfde platform, maar is langer, breder en heeft een grotere wielbasis. Het interieur komt grotendeels overeen met dat van de Fiesta, maar is logischerwijs een stuk ruimer.
Smerige spullen
Ford beweert dat de Puma de ruimste auto in zijn klasse is. Zijn bagageruimte is goed voor 456 liter, waarbij moet worden aangetekend dat 80 liter in de 'verborgen' MegaBox zit: een apart vak onder de vloer van de kofferbak. Volgens Ford is het bijvoorbeeld handig voor smerige spullen. Er zit een afvoerplug in de MegaBox, waardoor het compartiment gemakkelijk met water is te reinigen.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Mild hybrid-ondersteuning
In het Nederlandse leveringsprogramma komen sowieso twee motorversies van de Puma te staan, allebei met een 1,0 liter driecilinder turbomotor met mild hybrid-ondersteuning. De eerste heeft 125 pk, de tweede 155 pk. Beide zouden goed zijn voor een WLTP-verbruik van 1 op 18,5. Ford meldt verder dat er ook nog een aantal benzine- en dieselmotoren zonder mild hybrid-systeem komen.
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.