Mazda CX-30 krijgt prijskaartje
In september staat de nieuwe Mazda CX-30 in de showroom, maar Mazda heeft er alvast een prijskaartje opgeplakt. Mazda's nieuwe SUV zit niet alleen qua maatvoering tussen de CX-3 en de CX-5 in, ook met zijn prijs wordt het een middenmoter.
De instapper van de CX-30-reeks wordt de 122 pk sterke Skyactiv-G met handgeschakelde zesbak. Deze benzineversie gaat 29.995 euro kosten. Daarmee is-ie ongeveer 5500 euro duurder dan de goedkoopste variant van de kleinere Mazda CX-3 en 5000 euro goedkoper dan de voordeligste CX-5. Daarbij moeten we wel aantekenen dat de benzinemotor van de CX-5 ruim 40 pk meer ophoest. Kijken we naar de concurrentie buiten de deur, dan denken we dat we die vooral moeten zoeken bij de Volkswagen T-Roc en de Nissan Qashqai.
Overeenkomsten met Mazda3
Technisch en op het gebied van de geboden uitrusting vertoont de CX-30 veel overeenkomsten met de kersverse Mazda3. Dat betekent dat de 122 pk wordt voortgebracht door een ongeblazen viercilinder motor met een inhoud van twee liter. Pas aan het eind van dit jaar wordt de CX-30 leverbaar met de revolutionaire, 180 pk sterke Skyactiv-X-motor. Deze viercilinder is stil en schoon als een benzinemotor, en zo krachtig en zuinig als een diesel. Wat de CX-30 Skyactiv-X gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.
Uitvoeringen Mazda CX-30
Standaard heeft de Mazda CX-30 actieve cruisecontrol, een head-up display, klimaatregeling en een multimediasysteem met DAB+/AppleCarPlay/navigatie aan boord. Wie meer luxe wenst, kan kiezen voor de Comfort-uitvoering. Daarin beschik je onder meer over een automatisch te openen achterklep en aparte ventilatieroosters voor het achterbankvolkje. Het non-plus-ultra op uitrustingsgebied vind je bij de Luxury, maar dat pakket kan niet worden gecombineerd met de instapmotor.
CX-30 ook met dieselmotor
Ondanks zijn bijzondere benzinemotoren is Mazda de onverbeterlijke dieselaar niet vergeten. Het merk zet de CX-30 ook in de prijslijst als Skyactiv-D met 116 pk. Wat de diesel en de dikker aangeklede versies van de CX-30 gaan kosten, kan of wil Mazda op dit moment nog niet vertellen. Wat we wel weten, is dat de meerprijs van een zestraps automaat 2500 euro bedraagt. En als uitsmijter het belangrijkste weetje voor de caravanliefhebbers: achter de Mazda CX-30 mag je een aanhanger met een gewicht tot 1300 kg hangen.
Benieuwd hoe de nieuwe Japanse SUV rijdt? Lees de eerste test met de Mazda CX-30.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.