Mazda CX-30 vult het gat tussen de CX-3 en de CX-5
Mazda is lekker op stoom. Na de Mazda3 is het nu de beurt aan een nieuwe crossover: de Mazda CX-30. Hij valt precies tussen de CX-3 en de CX-5 in. Waarom hij geen CX-4 heet? Omdat Mazda al zo’n model in de prijslijst heeft in China.
Voor een heel groot gedeelte kunnen we alle nieuwtjes over de Mazda3 overtypen. Zo krijgt de Mazda CX-30 ook de nieuwe Skyactiv X-benzinemotor, die het beste combineert van benzine- en dieselmotoren.
CX-30 op zelfde basis als de Mazda3
We pakken het meetlint erbij en concluderen dat de Mazda CX-30 4,40 meter lang is en 1,80 meter breed. De hoogte is bescheiden: 1,53 meter. Ter vergelijking: concurrent Volkswagen Tiguan is 12 centimeter hoger, al kun je de CX-30 ook vergelijken met de kleinere T-Roc. De wielbasis van de nieuwe Mazda bedraagt 2,66 meter. Nu we toch aan het vergelijken zijn: de Mazda3 heeft een wat grotere wielbasis van 2,72 meter. De technische basis van beide auto's is hetzelfde. In de CX-30 past wel meer bagageruimte dan in de Mazda3: 350 tegen 327 liter.
Skyactiv X ook voor de CX-30
De nieuwe Skyactiv X-motor die Mazda heeft ontwikkeld, is zuinig als een diesel en snel als een benzinemotor. De compressieverhouding van 16,1 : 1 is hoog, en vergelijkbaar met die van een dieselmotor. De meeste direct ingespoten benzinemotoren houden het bij 12,0 : 1. De hoge compressieverhouding zorgt voor een efficiënte verbranding. Mazda heeft een eigen systeem bedacht om het brandstof-luchtmengsel tot ontbranding te laten komen: Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Bougies zijn niet meer nodig.
Rij de vernieuwde Golf nu ook als plug-in hybride met 142 km* elektrisch bereik.
En dat voor een vriendenprijs!
Naast de Skyactiv X-motor zullen ook de andere benzinemotoren uit de Mazda3 hun weg naar de CX-30 vinden. Er komt ook een diesel (Skyactiv-D 116), sommige versies worden leverbaar met vierwielaandrijving. Optioneel is naast een handbak een zestraps automaat leverbaar.
Veiligheid
De Mazda CX-30 heeft een vermoeidheidsassistent, waarbij met infrarood en led de ogen van de bestuurder in de gaten worden gehouden. In de file remt, stuurt en accelereert de CX-30 zelf, al is deze adaptieve cruisecontrol niet op elk model standaard. Ook verkeersbordherkenning en een spoorassistent zijn leverbaar voor de nieuwe CX-30. Wanneer de Mazda CX-30 naar Nederland komt en wat hij gaat kosten, is nog niet bekend.
De Mazda CX-30 in vier statements
- Kleiner dan een Volkswagen Tiguan, groter dan de T-Roc
- Leverbaar met nagelnieuwe Skyactiv X-benzinemotor
- Voorzien van moderne veiligheidsopties
- Tijdens de eerste test overtuigd de Mazda CX-30
Welke verzekering je ook kiest, met Univé ga je binnen 10 minuten voordelig en goed verzekerd de weg op.