Eerste test Mazda CX-30
Nog vóór de officiële introductie van de Mazda CX-30, maken we alvast kennis met Mazda’s nieuwe troef aan het SUV-front. Hoewel de nieuweling een plaatsje inneemt tussen de compacte CX-3 en de forse CX-5, heeft Mazda hem dus niet ‘CX-4’ gedoopt. De reden is eenvoudig: er bestaat al een Mazda CX-4, maar die is alleen bestemd voor China. Met zijn lengte van net geen 4,40 meter valt de Mazda CX-30 grofweg in dezelfde klasse als de Seat Ateca, de Skoda Karoq en de Nissan Qashqai. Maakt hij een kans tussen deze succesnummers?
Wat is opvallend aan de Mazda CX-30?
Tussen zijn CX-broers en andere concurrenten onderscheidt de CX-30 zich met de meest dynamische lijnen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de achterruit: die staat behoorlijk schuin, en de C-stijl heeft wel iets coupé-achtigs. Die hang naar het sportieve zien we ook terug in de hoogte. De Mazda CX-30 steekt 1,54 meter de lucht in, en daarmee is hij vrijwel even hoog als zijn kleinere broer, en maar liefst 13 centimeter lager dan de CX-5. Alle hierboven genoemde concurrenten zijn eveneens hoger; dat scheelt algauw 6 tot 7 centimeter. Toch oogt de CX-30 als een rasechte SUV, want de ongespoten kunststof randen aan de flanken, rond de spatborden en aan de onderkant van de voor- en achterbumper zijn fors uitgevallen.
Wat bevalt er aan de Mazda CX-30?
We hebben nog niet alle uitvoeringen kunnen bekijken en testen, maar al vanaf de Comfort-versie vinden we het interieur uitblinken in design en afwerking. Het dashboard heeft tweelaags design, waarvan de bovenste laag een vleugel-achtige vorm heeft, diep optisch doorloopt in de portieren en is afgewerkt met hoogwaardig ogende stiksels. De bovenste laag van het dashboard levert Mazda in twee kleuren: donkerbruin en donkerblauw, erg fraai. Een eervolle vermelding verdient de afweking van de achterportieren. Veel merken gebruiken hiervoor hardere, goedkopere materialen dan voor het bestuurders- en bijrijdersportier, maar bij Mazda genieten zit je wat portierafwerking betreft ook achterin eersterangs.
Wat bevalt er niet aan de Mazda CX-30?
Wie verwacht dat de CX-30 veel ruimer is dan de vrij krappe nieuwe Mazda3, moeten we teleurstellen. De hoofdruimte is achterin oké, maar de achterbank is zeker geen paradijs voor langbenigen. Gelukkig biedt de bagageruimte wel 80 liter meer inhoud dan die van de 3, maar alsnog wordt de CX-30 op dit punt door veel concurrenten afgetroefd. Aanvankelijk wordt de CX-30 leverbaar met een 1.8 diesel met 116 pk en een 122 pk sterke tweeliter benzinemotor. Geen van beide maakt indruk met zijn prestaties. De honderdsprint (10,6 respectievelijk 10,8 seconden) is al niet imposant, maar vooral het gebrek aan koppel onderin is een domper op de sportieve feestvreugde. Wij zouden dan ook zeker wachten op de CX-30 met de nieuwe Skyactiv-X-motor. Die is 1250 euro duurder dan een gelijk uitgeruste CX-30 Skyactiv-G, maar biedt wel 58 pk extra, terwijl het benzineverbruik lager is.
Wanneer komt de CX-30 en wat kost-ie?
Vanaf eind augustus staat de Mazda CX-30 bij de Nederlandse dealers. De basisuitvoering met Skyactiv-G-motor staat voor 29.990 euro in de prijslijst, de completere Comfort kost 31.740 euro. Een handgeschakelde zesbak is standaard. Voor een automaat vraagt de dealer 2000 euro extra. Dieselen kan vanaf 35.740 euro, maar dan heb je wel meteen het Comfort-pakket. Schakelluie dieselrijders worden gestraft met een meerprijs van maar liefst 3400 euro. Wij verwachten echter het meest van de Skyactiv-X, die eind dit jaar zijn opwachting maakt (handgeschakeld vanaf 32.990 euro, automaat vanaf 34.990 euro). Wie per se vierwielaandrijving wil, is sowieso op de Skyactiv-X aangewezen (meerprijs 4000 euro).
Wat vind ikzelf na deze eerste autotest met de Mazda CX-30?
In zijn segment verdient de Mazda CX-30 wat mij betreft de schoonheidsprijs. Zowel de binnen- als buitenkant vind ik een verademing in de eenheidsworst van de hoogbenige compacte crossovers en SUV’s. Verder blinkt de nieuwe Mazda uit met zijn fijne handgeschakelde transmissie en zijn prettige stuur- en rijeigenschappen. Maar als Skyactiv-G is hij wat mij betreft niet opgewassen tegen het turbogeweld van de Seats, Skoda’s, Volkswagens, Renaults, Nissans, Opels en Peugeots van deze wereld. Met de revolutionaire Skyactiv-X-motor komt de CX-30 naar verwachting veel beter uit de verf. Kortom: even geduld alsjeblieft. Lees nu ook de test met de CX-30 Skyactiv-X
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.