Mercedes GLC (2022) test - tip: bestel deze suv gezinsauto als plug-in hybride
Is jouw huidige auto net zo comfortabel als een woonkamer waar de thermostaat op 19 graden staat? Dan is plaatsnemen in de nieuwe Mercedes GLC alsof je voor een houtkachel zit en je handen zich warmen aan een beker glühwein.
Rijden met de nieuwe Mercedes GLC is een heel comfortabele ervaring. In de week dat ik ‘m test is het Oudhollands snertweer, maar in de cabine merk je weinig van de wind of de regen. Je zit veilig opgeborgen in een warme, stille en rustgevende cocon.
De soepele vering beschermt de inzittenden tegen oneffenheden in het wegdek en de besturing is behulpzaam licht. Je voelt dan niet wat er onder de voorwielen gebeurt, de stuuruitslag komt perfect overeen met de verandering in rijrichting. Het dikke stuurwiel ligt prettig in de hand.
Ontdek onze krachtige, volledig elektrische SUV met een rijbereik tot 572* km.
En dat voor een vriendenprijs!
Mercedes GLC (2022): met groeten van de C-klasse
Het fraaie interieur kennen we van de huidige Mercedes C-klasse, met het schuin geplaatste touchscreen dat zo prettig binnen handbereik ligt. En of je nu naar een ventilatierooster of een raamschakelaar kijkt, de ontwerpers van Mercedes hebben overal een kunstwerkje van gemaakt. Dankzij dit hoogwaardige en hightech dashboard, is de nieuwe GLC klaar voor de strijd met concurrenten als de Audi Q5, BMW X3 en Volvo XC60.
Als je het typische Mercedes-comfort wilt en het interieur van de C-klasse mooi vindt, dan koop je toch gewoon een C-klasse? Ik hoor het je denken en begrijp je redenatie, maar een hoge suv als de GLC heeft ook praktische voordelen. Om te beginnen zit je zo hoog dat je over de meeste sedans en stationwagons heen kijkt, waardoor je een goed overzicht op het verkeer hebt. Maar wat de week in de regen mij ook heeft geleerd, is dat je dankzij de hoge zitpositie ontsnapt aan het opspattende regenwater waar veel andere automobilisten de hele winter tegenaan kijken. Dat zorgt voor een rijervaring die de lagere C-klasse je niet kan bieden.
Natuurlijk is de GLC ook de ruimere auto. Mercedes heeft de tweede generatie een paar centimeter langer gemaakt en die extra lengte zit vooral aan de achterkant. Dat zorgt voor 50 liter meer bagageruimte (600 liter). Voorin zit je sowieso riant en op de achterbank hebben ook lange mensen genoeg been- en hoofdruimte. Nuchter bekeken hoeft Mercedes geen grotere suv’s te bouwen dan deze GLC. Dat doet het wel, maar voor de meeste gezinnen is dit meer dan genoeg.
Elke Mercedes GLC een beetje elektrisch
Ik ben in de ban van elektrificatie. Auto’s waarvan de verbrandingsmotor geen hulp krijgt van een elektromotor, vind ik automatisch een beetje saai. Dan heb ik het niet over bulderende achtcilinders, maar over de stilletjes aan hun benzinebeker nippende viercilinders. Daarbij mis ik het plezier van energie terugwinnen bij het uitrollen, zoals volwaardige hybrides en elektrische auto’s dat doen. Iets aan zo’n wijzertje dat uitslaat in het Charge-gedeelte van de meterset geeft mij een goed gevoel. Dat is gratis energie die wordt omgezet in een paar kosteloze kilometers. Het lijkt op zegeltjes plakken, maar dan niet met je tong maar met je rechtervoet.
De nieuwe GLC is altijd een beetje elektrisch. Ook onze GLC 200 met een 204 pk en 320 Nm sterke tweeliter viercilinder turbomotor en een negentraps automaat is een mild hybrid. Mercedes plaatst een potige startmotor met 23 pk en 200 Nm (!) die helpt met de aandrijving bij lage toerentallen. Zodra je de auto laat uitrollen, slaat in het instrumentarium een Charge-metertje uit. Zo krijg ik toch mijn hybridekick.
Een Power-meter laat zien wanneer de startmotor helpt met de aandrijving en dat is vaak tot 1500 tpm. Er wordt ook brandstof bespaard door kortstondig de verbrandingsmotor uit te schakelen tijdens het uitrollen, om die vervolgens weer vlug aan te slingeren zodra dat nodig is. De brandstof besparende ingrepen mogen dan subtiel zijn, ze werken wel: Mercedes communiceert een gemiddeld verbruik van 7,4 l/100 km, maar ik ben ook op bestemmingen gearriveerd met 6,9 of 6,6 l/100 km op de boordcomputer.
De GLC 200 is de basismotor en het aanbod is overzichtelijk. De tweeliter benzinemotoren zijn mild hybrids (204 of 258 pk) en de GLC is er ook als plug-in hybride met een 136 pk sterke elektromotor. De stekkerversies hebben een flinke batterij van 31,2 kWh aan boord - er bestaan nieuwe elektrische auto’s die het met minder moeten stellen. Mercedes communiceert een elektrische actieradius van 120 kilometer. Dieselrijders blijven ook hun weg naar de Mercedes-dealer vinden, dus de GLC is tevens leverbaar als 220d of 300d. De een is 197 pk en 440 Nm sterk, de ander 269 pk en 550 Nm. Ook dat zijn mild hybrids. Welke GLC je ook kiest, ze hebben allemaal een negentraps automaat en vierwielaandrijving.
GLC 200 maakt oudemannengeluiden
Alles wat je net hebt geleerd over het mild-hybridsysteem van de GLC 200, kun je nu weer vergeten. Dat is niet de aandrijflijn die je wilt hebben. Want hij past niet bij het hoogwaardige comfort. Elke keer als je krachtig optrekt, schakelt de automaat een paar versnellingen terug, schiet het toerental omhoog en klinkt er een vermoeiend geloei. De GLC 200 maakt oudemannengeluiden en echt snel is-ie ook niet. Ik ben ondertussen verwend door de stille en acute accelaratie van elektrische suv’s, dus naar mijn mening verpest deze mechanische tamtam de rust aan boord van de fluisterstille cocon. Wat de GLC nodig heeft, is meer elektrische power.
Zowel prijs- als comforttechnisch is het slim om de plug-in hybride te bestellen. De GLC 300e heeft een vanafprijs van 73.804 euro en dat maakt ‘m maar iets duurder dan de gewone GLC 200 van 72.577 euro. Daarin wordt de tweeliter turbomotor met 204 pk en 320 Nm ondersteund door een elektromotor van 136 pk en 440 Nm. Precies wat de 1825 wegende suv nodig heeft om comfortabel van z’n plek te komen. En dan rijd je ook nog in een volwaardige hybride met een grote batterij voor een heleboel soepele elektrische kilometers. Ik zou het wel weten.
Conclusie
Autoliefhebbers mopperen op grote suv’s omdat ze onnodig groot en hoog zijn. Maar de nieuwe Mercedes GLC bewijst juist hoe prettig het is om hoog te zitten en boven het opspattende regenwater uit te kijken. Behaaglijk ingepakt in een hightech cocon. Koop wel de plug-in hybride, want die elektrische spierballen kan de forse suv goed gebruiken.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.